סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סוגיות בדף היומי
מתוך הגליון השבועי "עונג שבת" המופץ בבני-ברק
גליון מס' 1041

"ואר"ל עובד כוכבים ששבת חייב מיתה שנא' ויום ולילה לא ישבותו"

סנהדרין נח ע"ב


ישנה קושיה ידועה שהק' הפרשת דרכים בדרוש א': כתוב במש' בסוף מס' קידושין שאברהם אבינו קיים את כל התורה כולה ואפילו עירובי תבשילין, וא"כ מבואר שא"א שמר שבת, והרי לא"א היה דין של בן נח, וכאן אומרת הגמ' שבן נח ששבת חייב מיתה, אז איזה היתר היה לא"א לשמור שבת, הרי עכו"ם ששבת חייב מיתה. נא' על קוש' זו כמה וכמה תרוצים.

הפרשת דרכים מוכיח בעצמו מתוך כך כשיטת כמה ראשונים ואחרונים, שמאז שא"א נכנס בברית מילה יצא מדין בן נח והוא נהיה בכלל ישראל, משום כך היה מותר לו לשמור שבת וכפי שהוא מביא שם זוהי שיטת הרמב"ן בפרושו על התורה, בפ' אמור על הפרשה של מגדף, אומר הרמב"ן כי מעת שבא אברהם בברית, היו ישראל "ובגויים לא יתחשבו" ומוכח מהגמ' במס' קדושין י"ח שאומרת שעשו היה ישראל מומר, וא"כ מבואר להדיא שמאז שא"א נכנס בברית מילה לא היה לו דין של בן נח אלא דין של ישראל גם להקל, ולכן יכל להקל ולשמור שבת, זה מה שמוכיח הפרשת דרכים.

ישנו תרוץ של בעל ההפלאה בספר "פנים יפות על התורה" על הפסוק "יום ולילה לא ישבותו" אומר בעל ההפלאה שאין מקום לקוש' של הפרשת דרכים איך שמר א"א שבת, שהרי לפני מתן תורה היה הלילה הולך אחרי היום, וכפי שכך משמע גם מהפסוק "יום ולילה לא ישבותו", וא"כ האיסור של שביתה שנא' לעכו"ם רק כששובת עם הלילה שאחרי היום, דהיינו ביום שבת ובמוצ"ש או אפ' באמצע השבוע, אבל עכ"פ ביום ובלילה שאחריו, ואילו א"א שמר שבת כדין ישראל, דהיינו קודם לילה ואח"כ יום, ואז הוא לא עבר על האיסור של עכו"ם ששבת, מפני שביום שישי ביום הוא עשה מלאכה, ובמוצ"ש הוא ג"כ עשה מלאכה, והוא שבת רק בליל שבת וביום שבת, ובעכו"ם אין איסור כזה, האיסור הוא רק יום ולילה לא ישבותו, כך מבאר בעל ההפלאה, וכך מבואר גם כאן בערוך לנר.

ישנו עוד תרוץ מפורסם: א"א לבש טלית קטן בשבת, ואז ממ"נ הוא לא עבר על "עכו"ם ששבת", משום שאם יש לו דין של ישראל אז הרי הוא מקיים מצוה בט"ק ולכן מותר לו לטלטל את הטלית בשבת, אבל אם יש לו דין של בן נח, הוא הרי לא מצווה במצות ציצית, ואז הציציות שנגררות מהבגד אסורות בטלטול, ואם הוא יוצא מרשות לרשות עם הטלית הוא מחלל שבת, כמבואר להדיא באור"ח סי' ש"א סע' לח ובסי' י"ג סע' א', שאם יש איזה פסול בציצית אסור לצאת אתה בשבת, וא"כ ממ"נ א"א יכל לקיים את כל התורה, הוא היה יכול לשבות בשבת ולצאת עם ט"ק, כך שאם הוא ישראל, הוא מקיים שבת ומצות ציצית, ואם הוא בן נח הוא לא מקיים ציצית וממילא גם לא מקיים שבת.

[הרה"ג מרדכי גליס שליט"א]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר