סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

חידות וחידודים על הדף / אריה פלהיימר

סנהדרין כ-כו

 

1. מי הוא זה ואיזה הוא:

א. ששת האנשים שהיוו אנטיתיזה מוחלטת לאופנת המותגים הפושה בימינו?
ב. שלמ"ד מסוים נענש בעונש מוות על פסיביות, דהיינו על "שב ואל תעשה"?
ג. שעליה נאמר "שקלתה למיטרפסא", ומה היא משמעות המילים הללו?
ד. מעין "ברית הבריונים" בתקופת דוד המלך?
ה. הבטלנים שאינם בני אדם?
ו. היחיד בש"ס שכונה "גדול העולם"?
ז. שעליה נאמר בענייננו, שהיא מעין "נוח לכעוס ונוח לרצות"?
ח. הרב שהמליץ על חתנו כדוגמה להופעה חיצונית יוצאת דופן?
ט. המחבלים העיראקיים, שלא נמנו עם שום ארגון טרור?
 

2. השלם:

א. " כל המגרש את אשתו ........ אפילו ...... מוריד עליו דמעות".
ב. "ארבעים יום קודם יצירת הולד בת קול יוצאת ואומרת ... ........ ..........".
ג. "אין איש מת ... לאשתו ואין אשה מתה ... לבעלה".
ד. "עשרה קבין ..... ירדו לעולם תשעה נטלה עילם ואחת כל העולם כולו".
ה. "במחשכים הושיבני כמתי עולם אמר ר' ירמיה זה תלמודה של .....".
ו. "הלב יודע אם ל.... אם ל...........".
 

3. שונות:

א. מעין "פיל לבן"(="כינוי לנכס או לפרוייקט אשר השקעה בו ואחזקתו בידי הבעלים עולה על הרווח שהוא מפיק, ועל כן הופך הוא למעמסה על בעליו וכו'") בענייננו – היכן?
ב. לו היתה ריצת מרתון נהוגה בתקופת התנ"ך – מי היו מועמדים טבעיים להשתתף בה?
ג. "יטת יטת אידך פוגחמט" – מה זה?
ד. איזו הלכה נלמדת (או לפחות נרמזת) מ...גימטריא?
ה. קרבות תרנגולים בענייננו – היכן?
 

תשובות

1. מי הוא זה ואיזה הוא:
א. "אמרו עליו על רבי יהודה ברבי אילעאי שהיו ששה תלמידים מתכסין בטלית אחת ועוסקין בתורה"(רש"י:עניים היו), כ.2 לפני המשנה.
ב. אליבא דרב יהודה אמר רב, המדובר באבנר: "מפני מה נענש אבנר מפני שהיה לו למחות בשאול(רש"י: בהריגת נב עיר הכהנים)ולא מיחה",כ.2 אחרי ההתרחבות.
ג. על מיכל שבזה לדוד נאמר שם, שלא היה לה ולד עד יום מותה: "שקלתה מיכל למיטרפסה"=קיבלה את עונשה. הגמרא רואה בסמיכות עניינים אלו קשר של עונש על החטא, כ"א. בשליש התחתון.
ד. "ארבע מאות ילדים היו לו לדוד וכולן בני יפת תואר היו...והם היו בעלי אגרופין של בית דוד", כ"א. ברבע התחתון.
ה. "סוסים הבטלנין", דהיינו כאלה שאין להם משימה מוגדרת, ולכן החזקתם בידי המלך אסורה משום "ולא ירבה לו סוסים", כ"א: 2 אחרי ההתרחבות הראשונה.
ו. "מפני מה לא נתגלו טעמי תורה שהרי שתי מקראות נתגלו טעמן נכשל בהן גדול העולם כתיב לא ירבה לו נשים אמר שלמה אני ארבה ולא אסור וכו'", כ"א: 3 מתחת להתרחבות השנייה.
ז. על אשתו של רב יהודה, אימו של רב יצחק, שמחד גיסא היתה "מיתקף תקיפא", אך מאידך גיסא "עיבורי מעברא במלה", כ"ב: 5 למעלה.
ח. "שאלו את רבי איזהו תספורת של כ"ג אמר להן צאו וראו מתספורת של בן אלעשה(רש"י: חתנו של רבי היה", כ"ב: 2 למטה).
ט. "... חובלים אלו ת"ח שבבבל שמחבלים זה לזה בהלכה", כ"ד. מעל אמצע העמוד.

2. השלם:
א. " כל המגרש את אשתו ראשונה אפילו מזבח מוריד עליו דמעות", כ"ב. 10 לפני ההתרחבות השנייה.
ב. "ארבעים יום קודם יצירת הולד בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני", כ"ב. 3 למטה.
ג. "אין איש מת אלא לאשתו ואין אשה מתה אלא לבעלה", כ"ב: 9 למעלה.
ד. "עשרה קבין גסות ירדו לעולם תשעה נטלה עילם ואחת כל העולם כולו", כ"ד. מתחת לחצי.
ה. "במחשכים הושיבני כמתי עולם אמר ר' ירמיה זה תלמודה של בבל", כ"ד. 1 לפני המשנה.
ו. "הלב יודע אם לעקל אם לעקלקלות", כ"ו. באמצע העמוד.

3. שונות:
א. ערסא דגדא(תרגום של "דרגש")על פי פירוש רש"י:"נוהגין היו לערוך מטה ושלחן בבית ולא היו משתמשים בהן כלל אלא למזל הבית מונחת משום ניחוש ", כ. רש"י, ד"ה דרגש ערסא דגדא, מתחת לאמצע העמוד.
ב. אותם חמישים איש, שרצו לפני מרכבתו של אדוניה בן חגית, ש"כולן נטולי טחול וחקוקי כפות רגלים היו", כ"א:1 לפני המשנה.
ג. זוהי הכתובת "מנא מנא תקל ופרסין" באותיות א"ת ב"ש, כ"ב. 4 מעל למשנה.(לכאורה נראה, שהאות י במילה "אידך" מיותרת - לקיים מה שנאמר "ואידך - זיל גמור"...).
ד. "סתם נזירות שלשים יום...דאמר קרא קדש יהיה בגימטריא תלתין", כ"ב: 1 אחרי ההתרחבות הראשונה.
ה. "ומפריחי יונים אלו שממרים את היונים(רש"י: מרגיזים אותן זה על זה להלחם) ולא יונים בלבד אמרו אלא אפילו בהמה חיה ועוף", כ"ה: מעל השליש העליון.


המחבר מוכן ברצון לשלוח את החידון ישירות לדוא"ל הפרטי, ואף ישמח לקבל הארות והערות. את הבקשה יש להפנות ל [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר