סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


אמר ריש לקיש: והוא שהמיתו

סנהדרין טו ע"ב

 
"אמר ריש לקיש: והוא שהמיתו, אבל לא המיתו - לא... תניא כוותיה דריש לקיש: אחד שור שהמית ואחד בהמה וחיה שהמיתו בעשרים ושלשה".

אמרו במסכת יבמות דף לו ע"א: "תניא כוותיה דריש לקיש: החולץ למעוברת והפילה - צריכה חליצה מן האחין. אמר רבא: הלכתא כוותיה דריש לקיש בהני תלת. חדא, הא דאמרן. אידך... לעולם לא קנה, עד שיאמר: פלוני ופלוני ירשו שדה פלונית ופלונית שנתתים להם במתנה וירשום. ואידך... קנין פירות לאו כקנין הגוף דמי".
וקשה למה לא הוזכר גם דין דידן. ואם משום שדינו מפורש בברייתא, הרי גם הדין דיבמות מפורש בברייתא.

ותירץ התוספות: "תניא כוותיה דר"ל - הא דלא חשיב הך בריש החולץ (יבמות דף לו. ושם) בהדי תלת דהלכה כר"ל משום דהכא אליבא דרבי אליעזר פליגי".
כלומר שדברים אלו אינם להלכה.

אולם הכסף משנה (הלכות סנהדרין פרק ה הלכה ב) כתב: "ותניא כוותיה דריש לקיש ולפיכך פסק רבינו כוותיה". כלומר שפירש את דברי הרמב"ם שם: "אפילו ארי ודוב וברדלס שהן בני תרבות ויש להן בעלים שהמיתו מיתתן בעשרים ושלשה" - כריש לקיש, ולא כת"ק ולכו"ע.
וכן דעת העין משפט ונר מצוה שציין בדברי ריש לקיש לרמב"ם זה.

ולדעתם שמא י"ל שלא הזכיר רבא הלכתא למשיחא, ומשגלתה סנהדרין לא דנו דיני נפשות (עבודה זרה דף ח ע"ב).

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר