סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


הטל גורלות

סנהדרין יא ע"א

 
"(כתיב יהושע ז, י-יא) וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ קֻם לָךְ לָמָּה זֶּה אַתָּה נֹפֵל עַל פָּנֶיךָ. חָטָא יִשְׂרָאֵל. אמר לפניו: רבונו של עולם, מי חטא? - אמר לו: וכי דילטור אני? לך הטל גורלות".

קשה, היות שהקב"ה אינו דילטור ומלשין, מה תועלת בעצתו 'הטל גורלות'? הלא גם בגורל ה' הוא שמגלה, ככתוב ד' פעמים: (יהושע ז, יד-טו) וְנִקְרַבְתֶּם בַּבֹּקֶר לְשִׁבְטֵיכֶם וְהָיָה הַשֵּׁבֶט אֲשֶׁר יִלְכְּדֶנּוּ ה' יִקְרַב לַמִּשְׁפָּחוֹת וְהַמִּשְׁפָּחָה אֲשֶׁר יִלְכְּדֶנָּה ה' תִּקְרַב לַבָּתִּים וְהַבַּיִת אֲשֶׁר יִלְכְּדֶנּוּ ה' יִקְרַב לַגְּבָרִים: וְהָיָה הַנִּלְכָּד בַּחֵרֶם יִשָּׂרֵף בָּאֵשׁ אֹתוֹ וְאֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ.

ויתורץ בשלשה אופנים:
א. דבר ה' ליהושע היה בגילוי נבואה, והיא מדרגה עליונה של דבקות בקדושה. רק על גילוי נבואה נאמר שאין בו פחיתות ערך של דילטורין. אבל באופנים אחרים – כשם שה' מַגְבִּיהִי לָשָׁבֶת (תהלים קיג, ה) כך הוא גם מַשְׁפִּילִי לִרְאוֹת (שם ו).

ב. אמרו במסכת סנהדרין דף מג ע"ב:
"אמר לפניו: רבונו של עולם, מי חטא? אמר ליה: וכי דילטור אני? לך הפל גורלות. הלך והפיל גורלות, ונפל הגורל על עכן, אמר לו: יהושע, בגורל אתה בא עלי?! אתה ואלעזר הכהן שני גדולי הדור אתם, אם אני מפיל עליכם גורל - על אחד מכם הוא נופל. אמר לו: בבקשה ממך... מיד: ויען עכן את יהושע ויאמר אמנה אנכי חטאתי לה' אלהי ישראל וכזאת וכזאת עשיתי".
כפי שטען עכן, גם בגורל אין בכדי להוכיח ולהצביע על החוטא. תועלת הגורל היתה בכך שהוא שגרם לעכן להודות בעצמו על חטאו.

ג. דילטור הוא ההולך רכיל, כפירוש רש"י, ודרך לשון הרע להאמר בלחש ככתוב בקהלת י, יא: אִם יִשֹּׁךְ הַנָּחָשׁ בְּלוֹא לָחַשׁ וְאֵין יִתְרוֹן לְבַעַל הַלָּשׁוֹן. וכוונת ה' היתה שאין מן הראוי שיאשים יהושע את עכן בטענה כי מה' נלחש לו מאחורי גבו. ואילו עדות הגורל היא בפני עיני הכל.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר