סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

רבי חזר בו

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

בבא בתרא קסד ע"א-ע"ב

 

רבי חנינא בן גמליאל אומר: מקושר וכו'.
השיב רבי לדברי ר' חנינא בן גמליאל:
והלא אינו דומה זמנו של זה לזמנו של זה!
...ומי בקי רבי במקושר? והא ההוא מקושר דאתא לקמיה דרבי,
ואמר רבי: שטר מאוחר זה,
וא"ל זונין לרבי: כך מנהגה של אומה זו,
מלך שנה - מונין לו שתים, שתים - מונין לו שלש!
בתר דשמעה מזונין סברה.
... ההוא מקושר דאתא לקמיה דרבי, ואמר רבי: אין זמן בזה?
א"ל ר' שמעון ב"ר לרבי: שמא בין קשריו מובלע?
פלייה וחזייה.
הדר חזא ביה רבי בבישות,
א"ל: לאו אנא כתבתיה, ר' יהודה חייטא כתביה.
א"ל: כלך מלשון הרע הזה.

מבנה הסוגיה:

1.
טענת "רבי" כלפי רבי חנינא בן גמליאל [כנראה - דודו של "רבי"]ף

רבי חנינא בן גמליאל אומר: מקושר וכו'.
השיב רבי לדברי ר' חנינא בן גמליאל:
והלא אינו דומה זמנו של זה לזמנו של זה...

לא מובא כאן ביטוי פתיחה למקור תנאי אלא ביטוי סתמי "השיב רבי...". אולי דברים אלה שאמר "רבי" לא נקבעו [מסיבה כלשהי] במשנה/ברייתא.
אבל כנראה שדברי "רבי" אלה בסוגייתנו מצוטטים מברייתא כלשהי. יש לכך כמה דוגמאות נוספות בש"ס ש"השיב רב..." מובא בברייתא.

2.

ומי בקי רבי במקושר? והא ההוא מקושר דאתא לקמיה דרבי,
ואמר רבי: שטר מאוחר זה,
וא"ל זונין לרבי: כך מנהגה של אומה זו,
מלך שנה - מונין לו שתים, שתים - מונין לו שלש!
בתר דשמעה מזונין סברה.

"רבי" לא הכיר נוהג מסויים של כתיבת זמן בשטר. והוא למד את המציאות מאדם בשם "זונין". מחלוקת ראשונים אם זונין היה יהודי.

2.1
השאלה היא אם מדובר בנוהג של יהודים או מדובר במנהג של האומות.

2.2
"בתר דשמעה... סברה" - 10 מופעים בש"ס.
- 2 מופעים מתוכם לגבי "רבי" והרוב המכריע של השאר - לגבי אמוראים

3.
מקרה נוסף עם "רבי":

... ההוא מקושר דאתא לקמיה דרבי, ואמר רבי: אין זמן בזה?
א"ל ר' שמעון ב"ר לרבי: שמא בין קשריו מובלע?
פלייה וחזייה.
הדר חזא ביה רבי בבישות,
א"ל: לאו אנא כתבתיה, ר' יהודה חייטא כתביה.
א"ל: כלך מלשון הרע הזה.

גם כאן "רבי" לא הכיר נוהג של מיקום כתיבת התאריך בין קשרי השטר.

3.1
כאן ברור שמדובר על עדות בעל פה לגבי "רבי", ולא מדובר בארוע שהובא במשנה/ברייתא.

4.
נראה לי שניתן להסיק מכל החומר הנ"ל שהגמרא רוצה ללמדנו, שאפילו "רבי" כביכול הודה ב"טעותו" בהלכה מפני שלא הכיר את המציאות הנהוגה "בשטח"!

4.1
ואולי משום כבודו דבריו בסוגייתנו לא נכללו במשנה/ברייתא.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר