סקר
איזו "בבא" הכי קשה?






 

כל שאינו מלמד את בנו אמנות כאילו מלמדו ליסטות / רפי זברגר

קידושין כט ע"א

 

הקדמה

בדף שלנו אנו נכנסים למספר דפים העוסקים בכיבוד אב ואם, והבדלים בין נשים וגברים בקיום המצוות. 
הדין הראשון במשנה: כל מצות הבן על האב – אנשים חייבים ונשים פטורות. הגמרא מנסה להבין את לשון המשנה, מה הכוונה במילים כל מצות הבן על האב. 
 

הנושא

מסיקה הגמרא במסקנה, כי מדובר ב: כל מצוות הבן המוטלות על האב לעשות לבנו – אנשים חייבים ונשים פטורות. כלומר, החובות של ההורים כלפי הילדים – מוטלות על האבא ולא על האמא. הגמרא מביאה משנה המפרטת את המצוות המוטלות על האבא: האב חייב בבנו : למולו (לעשות לו ברית מילה), לפדותו (לעשות לו ''פדיון הבן''), ללמדו תורה, להשיאו אשה (לדאוג לשידוך הגון וטוב), וללמדו אומנות (מקצוע)...
רבי יהודה מוסיף ומחזק את החובה האחרונה המנויה לעיל ואומר: כל שאינו מלמד את בנו אומנות – מלמדו ליסטות (שודד). אומר רבי יהודה: כל כך חשוב ללמד את הבן מקצוע (אומנות), שהרי אם בסופו של דבר לא יהיה מקצוע לילד, הוא עלול להידרדר ולבצע מעשי שוד ולהציק לאנשים אחרים.  
 

מהו המסר?

מתוך הסברו של רבי יהודה אנו לומדים כמה חשוב לדאוג לעיסוקים של ילדינו. לא להשאיר אותם במצבי שעמום ובטלה, שהרי מצבים אלו עלולים לדרדרם במהירות למעשים לא טובים לעצמם וגם לחברה הסובבת. בדור שלנו החובה הזאת משמעותית פי כמה. בדור שלנו, בו ניתן בקלות רבה להגיע למחוזות לא טובים, ע''י גלישה באתרים כאלה ואחרים, חובה עלינו לדאוג לכך שהם יהיו עסוקים בדברים חיוביים. פעילות ספורט, תחביבים, משחקים עם חברים, תנועות נוער, וכל פעילות אחרת. חשוב מאוד מאוד. ניתן לומר כי הורים שאינם עושים זאת, ''כאילו מלמדים את ילדיהם ליסטות''.


המאמר לע''נ אמי מורתי, שולמית ב''ר יעקב, הכ''מ (תשע''ז).
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

  1. טז אייר תשפ"ד 16:22 שאלה | מעין

    מדוע לא להעסיקם בתורה האם לא די בכך שהילדים יעסקו בתורה ובמצוות
  2. יט אייר תשפ"ד 09:17 יחס בין לימוד תורה לעבודה ועיסוקים אחרים | רפי זברגר

    אם אפשר להביא את ילדינו ללימוד תורה ועיסוק במצוות וזה מהווה את כל עיסוקם ומעיינם - הרי זה משובח. אבל אם המצב אינו כזה (ויש לא מעט כאלו) הרי שיש לתת להם עיסוקים אחרים, כדי שלא ישבו חס וחלילה בבטלה, הגוררת עוון. לגבי לימוד אומנות ומקצוע לילדנו הרי ידועים דברי הרמב''ם בהלכות תלמוד תורה (ג, י): "כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה - הרי זה חילל את השם וביזה את התורה וכיבה מאור הדת וגרם רעה לעצמו ונטל חייו מן העולם הבא, לפי שאסור ליהנות מדברי תורה בעולם הזה. אמרו חכמים: כל הנהנה מדברי תורה נטל חייו מן העולם. ועוד ציוו ואמרו: אל תעשם עטרה להתגדל בהן ולא קרדום לחפור בהן. ועוד ציוו ואמרו: אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות, וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עוון, וסוף אדם זה שיהא מלסטם את הבריות". והדברים מדברים בעד עצמם.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר