סקר
איזו "בבא" הכי קשה?






 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


יַכִּיר

בבא בתרא קכז ע"ב

 
"תניא: (דברים כא, יז) [כִּי אֶת הַבְּכֹר...] יַכִּיר - יכירנו לאחרים, מכאן אמר רבי יהודה: נאמן אדם לומר זה בני בכור".

ורק האב נאמן בכך.

ובזה מבואר למה סיכנה תמר את עצמה, וכמעט ושרפוה, לולא גבורתו של יהודה להודות בחטאו. והלא יכלה להמלט למקום רחוק טרם היודע שהיא הרה, ולהציל בכך את עצמה ואת עוברה - אבי משיח בן דוד!

אלא שלא היתה מרוויחה בכך דבר, כי רק יהודה האב נאמן להכיר את בנו.
וכך אמנם עשה, ככתוב: (בראשית לח, כו) וַיַּכֵּר יְהוּדָה, וַיֹּאמֶר צָדְקָה מִמֶּנִּי.
וַיַּכֵּר - מלשון כִּי אֶת הַבְּכֹר... יַכִּיר.

גם שאר הלכות יכיר מפורשות במקרא באותה פרשה:
במסכת קידושין דף עד ע"א: "אמר רב נחמן: שלשה נאמנין על הבכור, אלו הן: חיה, אביו, ואמו; חיה - לאלתר, אמו - כל שבעה, אביו - לעולם; כדתניא: יכיר - יכירנו לאחרים".
נאמנות האם - בבראשית לח, ד-ה וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ אוֹנָן. וַתֹּסֶף עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ שֵׁלָה וְהָיָה בִכְזִיב בְּלִדְתָּהּ אֹתוֹ.
וַתִּקְרָא - האם קראה שמו, כי יהודה לא היה נוכח שם, כך פירשו הרד"ק, המהר"ם מרוטנברג, והחזקוני.
נאמנות החיה - בבראשית לח, כח וַיְהִי בְלִדְתָּהּ וַיִּתֶּן יָד וַתִּקַּח הַמְיַלֶּדֶת וַתִּקְשֹׁר עַל יָדוֹ שָׁנִי לֵאמֹר זֶה יָצָא רִאשֹׁנָה.

תגובות

  1. כח תשרי תשפ"ה 08:51 מה פתאום, הכוונה | עלי

    היא שיהודה הכיר והודה שהחותמת והפתילים שתמר שלחה לו הם אלו שנתן לה ולכן מוכח מזה שממנו התעברה. אין זה שייך להכרה שהעובר הוא בנו באופן ישיר כלשהו שהרי עדיין פרץ וזרח לא נולדו !
  2. כח תשרי תשפ"ה 10:14 היות שממנו התעברה הוולדות הם בניו | דוד כוכב

    מפורש במסכת קידושין דף עח ע"ב שעדות על עובר בטרם הלידה יש בה נאמנות דין יכיר.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר