סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

להקשיב / רפי זברגר

בבא בתרא קי ע''א 

 

הקדמה

לאחר שלמדנו בדף הקודם על יהונתן אשר שימש ככהן בפסל מיכה, ממשיכים עוד בסיפור הקשור בו. 
 

הנושא

בספר שופטים מסופר על איש לוי שהגיע לבית מיכה, מקום אשר עבדו עבודה זרה: הֵמָּה עִם בֵּית מִיכָה וְהֵמָּה הִכִּירוּ אֶת קוֹל הַנַּעַר הַלֵּוִי וַיָּסוּרוּ שָׁם וַיֹּאמְרוּ לוֹ: מִי הֱבִיאֲךָ הֲלֹם, וּמָה אַתָּה עֹשֶׂה בָּזֶה, וּמַה לְּךָ פֹה.(י"ח, ג').
בפסוק ישנן שלוש שאלות ששאלו בני שבט דן את יהונתן בן שבט לוי, נכדו של משה רבינו. הגמרא נותנת משמעות לכל אחת מן השאלות: 
1. מִי הֱבִיאֲךָ הֲלֹם - לאו ממשה קא אתית דכתיב ביה (שמות ג', ה'): אַל תִּקְרַב הֲלֹם 
2. וּמָה אַתָּה עֹשֶׂה בָּזֶה - לאו ממשה קא אתית דכתיב ביה (שמות ד', ב'): מַה זֶּה בְיָדֶךָ
3. וּמַה לְּךָ פֹה - לאו ממשה קא אתית דכתיב ביה(דברים ה', כ"ז): וְאַתָּה פֹּה עֲמֹד עִמָּדִי
שלוש שאלות דומות במהותן. כולם נשאלות ליהונתן: כיצד הגעת למה שהגעת? מה הביאך לעבוד עבודה זרה, שהיא אחת מהעבירות החמורות בתורה? האם לא למדת על האיסור החמור ממשה סבך? 
שלוש מילים המופיעות אצל משה, ומופיעות גם בשאלות לנכדו מביעות את השאלה הגדולה: כיצד לא למד מהסבא?
תשובתו של יהונתן מדהימה: כך מקובלני מבית אבי אבא: לעולם ישכיר אדם עצמו לעבודה זרה, ואל יצטרך לבריות. יהונתן סיפר שלמד אצל הסבא הגדול משה, את האמרה הקובעת, כי אין להצטרך לבריות [לבקש עזרה ונדבה] , אפילו אם יצטרכו לעבודה עבודה זרה... הוא הבין את המושג ''עבודה זרה'' כפשוטה, וחשב כי מותר לאדם, אפילו לעבוד עבודה זרה, והעיקר שלא יצטרך לקחת מאנשים אחרים מתנות ונדבה. 
ההסבר הנכון של המושג: עבודה שהיא "זרה לו". כלומר, מותר לאדם לעבוד כל עבודה, אפילו עבודה שהיא ''זרה'' לו, ולא מתאימה לאישיותו, מעמדו וכן הלאה – כל עבודה מכבדת את בעליה, ובלבד שלא יצטרך לקחת צדקה מאנשים. 
 

מהו המסר?

גם אנשים חשובים, מכובדים ומיוחסים, כמו יהונתן – נכדו של משה רבינו המנהיג הדגול, חייבים להקשיב היטב.
יש חשיבות לשים לב לדקויות, ולא לזלזל בשמיעה ובעשיית הדברים. יהונתן כנראה שמע באותו שיעור של הסבא רק את הכותרת, רק את הנושא, וכנראה לא האזין להמשכו של השיעור, בו משה הסביר את כוונת המאמר.
מידת ההקשבה היא מידה חשובה ומועילה מאוד. הרבה מאוד אנשים לא יודעים להקשיב לאחר, אלא רק לעצמם.
נלמד מתוך סיפור תנ''כי זה, כמה חשוב להקשיב, כמה צריך להשקיע בנושא, ולעבוד על עצמנו ללמוד להקשיב באמת לכל אדם, ובוודאי לאנשי ביתנו ולבן/בת הזוג.


המאמר לע''נ אמי מורתי, שולמית ב''ר יעקב, הכ''מ (תשע''ז).
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר