סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב אברהם בלס, מכון הירושלמי

בבא בתרא קי ע"א

 

התלמוד הבבלי (בבא בתרא קי, א) מביא את הסיפור המפורסם על יונתן בן גרשם נכדו של משה רבנו. פגישתו עם דוד המלך ומה קרה בעקבות הפגישה.

תלמוד בבלי בבא בתרא קי, א:

"מה זה בידך? לאו ממשה קא אתית דכתיב ביה: ואתה פה עמוד עמדי? תעשה כהן לע"ז! אמר להן, כך מקובלני מבית אבי אבא: לעולם ישכיר אדם עצמו לע"ז ואל יצטרך לבריות. והוא סבר: לע"ז ממש; ולא היא, אלא ע"ז - עבודה שזרה לו, כדאמר ליה רב לרב כהנא: נטוש נבילתא בשוקא ושקול אגרא, ולא תימא גברא רבא אנא וזילא בי מילתא. כיון שראה דוד שממון חביב עליו ביותר, מינהו על האוצרות, שנאמר: ושבואל בן גרשם בן מנשה נגיד על האוצרות. וכי שבואל שמו? והלא יהונתן שמו! א"ר יוחנן: ששב לאל בכל לבו".

סיפור זה מובא גם בירושלמי. לסיפור זה ישנה הקדמה מעניינת וחשובה, אולם בדף זה ניגע רק מהשלב בו דוד המלך מוכיח את נכדו של משה רבנו על כך שהוא עובד עבודה זרה.

תלמוד ירושלמי ברכות ט, ב:

"כיון שעמד דוד המלך שלח והביאו אמר ליה את בן בנו של אותו צדיק ואת עובד עבודה זרה. אמר ליה כך אני מקובל מבית אבי אבא מכור עצמך לעבודה זרה ואל תצטרך לבריות. אמר ליה חס ושלום לא אמר כן אלא מכור עצמך לעבודה שהיא זרה לך ואל תצטרך לבריות. כיון שראה דוד כך שהוא אוהב ממון מה עשה העמידו קומוס על תיסבריות שלו. הה"ד [דברי הימים א כו כד] ושבואל בן גרשם בן משה נגיד על האוצרות. שבואל ששב אל אל בכל לבו ובכל כחו. נגיד על האוצרות שמינוהו על תיסבוריות שלו. מתיבין לרבי שמואל בר נחמן והא כתיב [שופטים יח ל] עד יום גלות הארץ. אמר לון כיון שמת דוד עמד שלמה וחילף סנקליטין שלו. וחזר לקילקולו הראשון. הה"ד [מלכים א יג יא] ונביא אחד זקן יושב בבית אל וגו' ".

בתלמוד הירושלמי ביחס לתלמוד הבבלי אנו מוצאים הבדל אחד (שהוא בעצם הוספה) והוספה אחת.

הבדל אחד הוא תהליך החזרה בתשובה של יונתן. בתלמוד הבבלי מצויין שחזר אל א-ל בכל ליבו, ואילו בתלמוד הירושלמי מצויין בכל ליבו ובכל כוחו. בכל ליבו הכוונה היא בכל תודעתו. תשובה היא עניין של תודעה. לעומת זאת התלמוד הירושלמי מוסיף ובכל כוחו – בכל כוחות חייו. תשובה היא לא רק עניין של תודעה, אלא גם עניין של חיזוק כוחות החיים.

הוספה שנייה היא ששלמה המלך פיטר אותו והוא חזר לסורו. יונתן בן גרשם מסמל את הדינמיות הישראלית. עם ישראל הוא עם דינמי יש בו הרבה מהפכים – עיתי מהפכים חיוביי ועיתים שליליים. עם ישראל מלא אנרגיות וקשה לו לעבור את החיים בשקט ובשלווה.

תגובות

  1. א שבט תשפ"ג 15:59 דינמיות נפלאה שמתאימה לתורת ארץ ישראל | שמואל

    יום עובד עבודה זרה, יום חוזר בתשובה, ושוב עובד עבודה זרה.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר