סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

''הוכחות'' לחזרה בתשובה / רפי זברגר

בבא קמא  כג ע"ב

 

הקדמה

הזכרנו לא פעם בדפים הקודמים, את ההבדל בין שור תם לשור מועד, כאשר שור תם משלמים חצי נזק ומועד משלמים נזק שלם. המשנה בדף שלנו מגדירה בדיוק מתי שור תם הופך להיות מועד, וכן – מהם התנאים שעם קיומם, שור מועד יכול לחזור ''לתמותו''. 
 

הנושא

נסכם בטבלה את שתי הדעות במשנה, לגבי שאלות אלו: 



להלכה נפסק כרבי יהודה לגבי האופן בו שור תם נהפך להיות שור מועד – צריך שיהיו שלוש נגיחות במשך שלושה ימים. אם השור נגח שלוש פעמים ביום אחד אינו נהפך להיות שור מועד.
הגמרא מוכיחה דין זה מפסוקים, אך ניתן לומר גם סברה: אם שור נוגח באותו יום מספר פעמים, אינו משנה את טבעו בכך, שהרי יכול להיות שהשור היה ''עצבני'' באותו יום, אך בהמשך חזר להיות ''שור רגיל''. כדי להוכיח שינוי בטבע ובתכונות שלו, אנו מבקשים לראות התנהגות חוזרת ונשנית במשך מספר ימים. 
לעומת זאת, לגבי חזרה משור מועד לשור תם, נפסקה ההלכה כרבי מאיר, שמספיק שניווכח פעם אחת, שכאשר נוגעים בשור ילדים והוא אינו נוגח, ואינו מזיק במאומה, הרי שאנו לומדים מכך, כי טבעו ''השתנה בחזרה'' להיות שור תם. 
 

מהו המסר?

ניתן ללמוד מפסיקת ההלכה מסר מאוד מעניין וחשוב: כדי להפוך מישהו ''לדבר רע'' אנו מבקשים ''הוכחה ניצחת'' שמבחנה לוקח מספר ימים. לעומת זאת, כדי להחזיר משהו ''להיות טוב'' אנו מסתפקים בהוכחה משמעותית ''חד פעמית'' המלמדת אותנו כי בוצע שינוי לטובה.
כך אנו מחויבים גם לחוש ולנהוג כלפי הסובבים אותנו. לא למהר לקטרג ולשנות תדמית של אדם להיות שלילית. יש להיזהר בכך מאוד מאוד, ורק אחרי שאנו בטוחים בדבר ללא שום צל של ספק ניתן לעשות זאת. לעומת זאת, כדי להפוך בן אדם שלילי להיות ''חיובי'', אנו ''נסתפק'' במבחן חד פעמי, ומייד נשנה את התדמית השלילית להיות תדמית חיובית וטובה


המאמר לע''נ אמי מורתי, שולמית ב''ר יעקב, הכ''מ (תשע''ז).
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר