סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

כתבי יד ודפוס ראשון, בבא בתרא דף קיג

 
בעמוד זה מוצג נוסח הדף מתוך 5 כתבי יד ומתוך דפוס ראשון.
כל ההעתקות נעשו במקצועיות והוגו שוב, רובם פעמיים.
ההעתקות מופיעות כאן באדיבות תקליטור 'עדי נוסח' של המכון לחקר התלמוד ע"ש שאול ליברמן.
בתקליטור מופיעים נוסף להעתקות כתבי היד על כל הש"ס גם צילומים באיכות גבוהה של קטעי הגניזה.
לכל אלו נלווה הממשק המוכר של 'פרוייקט השו"ת' על יכולות החיפוש שלו.
לפרטים אודות התקליטור: 050-4130103, , [email protected]



BAVA-BATRA 113a Escorial G-I-3

תניא בהסיבת הבעל
ולא תסוב נחלה ממטה למטה אחר בהסיבת הבעל הכת' מדבר אתה אומר
בהסיבת הבעל או אינו אלא בהסיבת הבן כשהוא או' לא תסוב נחלה לבני ישר'
הרי הסיבת הבן אמור הא מה אני מקיים ולא תסוב נחלה מטה למטה אחר
הרי הסיבת הבעל הכת' מדבר מאי משמע סימ"ן בצד"ש אמ' רבה בר
שילא אמ' קרא [איש] תרויהו נמי איש כת' בהו אלא אמ' רב נחמן בר יצחק אמ' קרא ידבקו
תרויהו נמי ידבקו כת' בהו אלא אמ' רבא אמ' קרא מטות תרויהו נמי מטות כתוב
בהו אמ' רב אשי אמ' קרא ממטה למטה אחר ובן לאו אחר סימ"ן במ"ר ק"ר
אמ' ר' אבהו אמ' ר' יוחנן אמ' ר' ינאי אמ' ר' ומטו בה משמיה דר' יהושע בן קרחה
מניין לבעל שאינו נוטל בראוי כמוחזק (ו) שנ' ושגוב הוליד את יאיר ויהי לו
עשרים ושלש ערים בארץ הגלעד מניין היה לו ליאיר שלא היה לשגוב אלא
מלמד שנשא שגוב אשה ומתה בחיי מורישיה ומתי מורישיה וירשה יאיר
ואימ' ואלעז' בן אהרן מת ויקברו אותו בגבעת פנחס בנו אשר נתן לו בהר
אפרים מנין היה לו לפנחס שלא היה לו לאלעז' אלא מלמד שנשא אלעז' אשה
ומתה בחיי מורישיה ומתו מורישיה וירשה פנחס מאי ואו' וכי תימא יאיר הוא
דנסיב אתתא ומתה וירשה ת"ש ואלעז' בן אהרן מת וכי תימא דנפלה ליה
משדה חרמים ת"ש בגבעת פנחס בנו נחלה הראויה לו וירשה בנו
ובני אחיות תניא בני אחיות ולא בנות אחיות

עמוד ב

למאי הלכת' אמ'
רב ששת לקדם תני רב שמואל בר רב יצחק קמיה דרב הונא וירש אותה
מקיש ירושה (ראשו) שנייה לירושה ראשונה מה ירושה ראשונה בן קודם לבת
אף ירושה שנייה בן קודם לבת תני רבה בר בר חנא קמיה דרב נחמן
והיה ביום הנחילו את בניו ביום אתה מפיל נחלות ואי אתה מפיל נחלות
בלילה אמ' ליה אביי אלא מעתה דשכיב ביממא ירתי בניה דשכיב בליליא
לא ירתי ליה בניה ודילמ' דין נחלות קאמרת דתנינא והיתה לבני ישראל לחקת
משפט הודעה כל הפרשה כלה להיות דין וכדרב יהודה אמ' רב דאמ' רב
יהודה אמ' רב שלשה שנכנסו לבקר את החולה רצו כותבין רצו עושין דין
שנים כותבין ואין עושין דין ואמ' רב חסדא לא שנו אלא ביום



BAVA-BATRA 113a Hamburg 165

תניא אידך ולא תסוב נחלה ממטה למטה אחר בסיבת הבעל הכת' מדבר אתה
אומ' בסיבת הבעל או אינו אלא בסיבת הבן כשהוא אומ' לא תסוב נחלה לבני ישראל
ממטה אל מטה הרי בסיבת הבן אמור הא מה אני מקיים ולא תסוב נחל' ממטה למטה
אחר בסיבת הבעל הכת' מדבר דכולי עלמא מיחת ממטה למטה אחר בסיבת הבעל הכת'
מדבר מאי משמע אמ' רבה בר רב שילא אמ' קרא איש תרויהו איש כת' בהו אמ' רב
נחמן בר יצחק אמ' קרא ידבקו תרויהו ידבקו כת' בהו אלא אמ' רבא אמ' קרא מטות
רב אשי אמ' אמ' קרא ממטה למטה אחר ובן לאו אחר הוא א'ר אבהו א'ר יוחנן א'ר
ינאי א'ר ומטו בה משום ר' יהושע בן קרחה מניין לבעל שאינו נוטל בראוי
כבמוחזק שנ' ושגוב הוליד את יאיר ויהי לו עשרים ושלש ערים בערי הגלעד מניין
ליאיר שלא היה לשגוב אלא מלמד שנשא שגוב אשה ומתה בחיי מורישה ומת מורישה
וירשה יאיר ואומ' ואלעזר בן אהרן מת ויקברו אותו בגבעת פנחס בנו אשר נתן לו
בהר אפרים מניין לפנחס שלא היה לאלעזר אלא מלמד שנשא אלעזר אשה ומתה בחיי
מורישה ומת מורישה וירשה פנחס מאי ואומ' וכי תימא יאיר הוא דנסיב איתתא
ומתה וירשה תא שמע ואלעזר בן אהרן מת וכי תימא דנפלה ליה בשדה חרמים תא שמע
אמ' קרא בנו נחלה הראויה לו בשביל בנו [וירשה בנו] ובני אחיות תנא בני
אחיות ולא בנות אחיות

עמוד ב

למאי הילכת' אמ' רב ששת לקדם ?[ד]?תני ר(')[ב] שמואל בר רב יצחק
קמיה דרב הונא וירש אותה מקיש ירושה שנייה לירושה ראשונה מה ירושה ראשונה
בן קודם לבת אף ירושה שנייה בן קודם לבת תני רבה בר חנה קמיה דרב נחמן והיה
ביום הנחילו את בניו ביום אתה מפיל נחלות ואי אתה מפיל נחלות בלילה אלא
מעתה דשכיב ביממא הוא דירתי ליה בניה דשכיב בליליא לא ירתי ליה בניה דילמ'
דין נחלות קא אמרת דתניא והיתה לבני ישראל לחקת משפט אורעה כל הפרשה כולה
להיות דין וכדרב יהודה דאמ' רב יהודה שלשה נכנסין לבקר את החולה רצו כותבין
רצו עושין דין שנים כותב' ואין עושין דין ואמ' רב חסדא לא שנו אלא ביום



BAVA-BATRA 113a Munich 95

תני' בהסיב' הבע' לא תסו' נחלה ממטה
למט' אח' בהסיב' הבע' הכתו' מדב' את' או' בהסיב' הבע' או אינו אל' בהסיב' הבן כשהו' או' לא תסוב נחל' ממט' אל מט' הוי בהסיב' הבן אמו' הא מה אני מקיים לא תסו'
נחל' ממט' למט' אח' הרי בהסיב' הבע' אמור ומאי משמ' א' רב' בר רב שיל' א' קר' איש תרויהו נמי איש כתי' בהו אל' א' רב נחמ' בר יצח' א' קר' ידבקו תרויהו נמי ידבקו
כתי' בהו אל' א' קר' מט' אחר ובן לאו אח' הו' א"ר אבהו א"ר יוחנ' א"ר ינאי א"ר ומטו בה משמי' דר' יהוש' בן קרח' מניין לבע' שאי' נוטל בראוי כבמוחזק דכת' וסגוב
הוליד את יאיר מניין ליאיר שלא לו לסגו' אל' מלמ' שנש' סגו' אש' ומת' בחיי מורישיה ומתו מורישיה וירש' יאיר ואלעז' בן אהרן מת כו' מניין לפנח' שלא הי'
לו אלעז' אל' מלמ' שנש' אלעז' אש' ומת' בחיי מורישיה וירש' פנח' מאי ואו' וכי תימ' יאיר הו' דאינסיב איתת' ומת' ת"ש ואלעז' בן אהר' מת וכי תימ' דנפל' ליה
משד' חרמי' ת"ש ויקברו אותו בגבע' פנח' בנו נחל' הראוי' לו וירש' פנח' בנו ובני אחיות תנא בני אחיו' ולא בנו' אחיו'

עמוד ב

למאי הלכת' א' רב שש'
לקדם תני רב שמו' בר רב יצח' קמי' דרב אח' וירש אות' מקיש ירוש' שני' לירוש' ראשנ' מה ירוש' ראשונ' בן קוד' לבת אף ירוש' שני' בן קוד' לבת תני רב' בר רב
הונ' קמי' דרב נחמ' והיה ביו' הנחילו את בניו ביו' את' מנחיל נחלו' ואי את' מנחי' נחלו' בליל' א"ל אביי אל' מעת' מאן דשכיב ביממ' ירתין ליה בני' ומא' דשכי' בליליא לא
לירתון ליה בני' ודיל' דיני נחל' קאמר' דתני' והית' לבני ישר' לחוק' משפ' הורע' כל הפרש' כול' להיו' דין וכדרב יהוד' א' רב דא' רב יהוד' א' רב שלש' שנכנסו לבקר את
החול' רצו כותבי' רצו עושין דין וא' רב חסד' לא שנו אל' ביום



BAVA-BATRA 113a Paris 1337

תניא אידך ולא תסוב נחלה לבני ישראל ממטה למטה אחר בהסבת הבעל
הכתו' מדבר אתה אומ' בהסבת הבעל או אינו אלא בהסבת הבן כשהוא אומ' לא
תסוב נחלה לבני ישראל ממטה אל מטה הרי הסבת הבן אמור הא מה אני מקיים
ולא תסוב נחלה ממטה למטה אחר בהסבת הבעל הכתו' מדבר דכולי עלמ'
מיהת ממטה למטה אחר בהסבת הבעל כתי' מאי משמע אמ רבה בר רב
שילת אמ' קרא איש תרויהו איש כתי' בהו אמ' רב נחמן בר יצחק אמ' קרא
ידבקו תרויהו ידבקו כתי' בהו אלא אמ' רבא אמ' קרא מטות רב אשי אמ' אמ'
קרא ממטה למטה אחר ובן לאו אחר הוא אמ' ר' אבהו אמ' ר' יוחנן אמ'
ר' ינאי אמ' ר' ומטו בה משמיה דר' יהושע בן קרחה מנין לבעל שאינו נוטל
בראוי כבמוחזק שנ' ושגוב הוליד את יאיר ויהי לו עשרים ושלש ערי' בארץ גלע'
מנין ליאיר שלא היה לו לשגוב אלא מלמד שנשא שגוב אשה ומתה בחיי
מורישיה ומתו מורישיה וירשה יאיר ואומ' ואלעזר בן אהרן מת ויקברו אותו
בגבעת פנחס בנו אשר נתן לו בהר אפרים מנין לפנחס שלא היה לו לאלעזר
מלמד שנשא אלעזר אשה ומתה בחיי מורישיה ומתו מורישיה וירשה פנחס
מאי ואומ' וכי תימא יאיר דהוה נסיב איתתא ומית' וירתה ת"ש ואלעזר בן אהרן מת
וכי תימא דנפלה ליה בשדה חרמין אמ' קרא בנו נחלה הראויה לו וירשה בנו
ובני אחיות נוחלין ולא מנחילין תאנא בני אחיות ולא בנות אחיות

עמוד ב

למאי
הלכתא אמ' רב ששת לקדם וכדתני ר' שמואל בר רב יצחק קמיה דרב הונא וירש
אותה מקיש ירושה שנייה לירושה ראשונה מה ירושה ראשונה בן קודם לבת
אף ירושה שנייה בן קודם לבת תני רבה בר בר חנה קמיה דרב נחמן והיה ביום
הנחילו את בניו ביום אתה מפיל נחלות ואין אתה מפיל נחלות בלילה אלא מעתה
דשכיב ביממא הוא דירתי ליה בניה דשכיב בליליא לא ירתי ליה בניה דלמ' דין
נחלות קאמר[ת] דתניא והיתה לבני ישראל לחקת משפט אורעה כל הפרשה כול'
להיות דין וכדרב יהודה דאמ' רב יהודה שלשה שנכנסו לבקר את החולה רצו
כותבין רצו עושין דין שנים כותבין ואין עושין דין ואמ' רב חסדא לא שנו אלא ביום



BAVA-BATRA 113a Vatican 115

תניא כסיבת הבעל לא תסוב נחל'
ממטה אל מטה אחר בסיבת הבעל הכתוב מדבר
אתה או' בסיבת הבעל או אינו אלא בסיבת הבן
כשהוא או' לא תסוב נחלה לבני ישר' הרי ס[י]בת
הבן אמור הא מה אני מקיים ממטה אל מטה הרי
בסיבת הבעל הכתוב מדבר דכול' עלמ' ממטה
למטה אחר בסיבת הבעל הכתוב מדבר מאי משמע
אמ' רבה בר שילא אמ' קרא איש תרוייהו נמי
איש כתי' [אלא א' רב נחמן בר יצחק א' קרא ידבקו... תרויהו... ידבקו כתי' בהו] בהו אלא אמ' רבא אמ' קרא מטות רב
אשי אמ' אמ' קרא מטה אחר ובן לאו אחר הוא
א"ר אבהו א"ר יוחנ' א"ר ינאי א"ר ומטו בה משמיה
דר' יהושע בן קרחה מניין לבעל שאינו נוטל
בראוי כבמחוזק שנ' וסגוב הוליד את יאיר ויהי
לו עשרים ושתים עיר בארץ הגלעד מניין ליאיר
שלא היה לו לסגוב אלא מלמד שנשא שגוב
אשה ומתה בחיי מורישיה וירשה יאיר ואו' אלעז'
בן אהרן מת ויקברו אתו בגבעת פנחס בנו אשר
ניתן לו בהר אפרים מניין לפנחס שלא היה לו
לאלעז' אלא מלמד שנשא אשה בחיי מורישיה [וייתה בחיי ומרישיה]
וירשה פנחס מאי ואו' וכי תימ' יאיר הוא דאינסיב
איתתא ומתה ת"ש ויקברו אותו בגבעת פנחס בנו
נחלה הראויה לו וירשה בנו ובני אחות
תנא בני אחות ולא בנות אחות

עמוד ב

למאי הילכתא
אמ' רב ששת ליקדם תני רב שמו' בר יצחק קמיה
דרב אחא וירש אותה מקיש ירושה שנייה
לירושה ראשונה מה ירושה ראשונה בן קודם
לבת אף ירושה שנייה בן קודם לבת תני רבה
בר בר חנה ורב הונא קמיה דרב נחמן והיה ביום
הנחילו את בניו ביום אתה מנחיל ואי אתה מנחיל
בלילה א"ל אביי אלא מעתה מען דשכיב ביממא
ירתון ליה בניה ומאן דשכיב בליליא דילמא דין
נחלות קאמרת דתנינא והיתה לבני ישר' לחוקת
משפט אורעה כל הפרשה כולה להיות דין כדרב
יהוד' אמ' רב דאמ' רב יהוד' אמ' שלשה שנכנסו
לבקר החולה רצו כותבין רצו עושין דין שנים
כותבין ואינן עושין דין מפני שהן עדים ואמ'
רב חסדא לא שנו אלא ביום



(BAVA-BATRA 113a Pesaro (1511

תניא אידך לא תסוב נחלה לבני ישראל ממטה למטה אחר בסבת הבעל הכתוב מדבר אתה אומר בסיבת הבעל או אינו אלא בסיבת הבן כשהוא אומר לא תסוב נחלה ממטה אל מטה הרי בסיבת הבן אמור הא מה אני מקיים לא תסוב נחלה ממט' למטה אחר הרי בסיבת הבעל הכתוב מדבר דכולי עלמא מיהת ממטה למטה אחר בסיבת הבעל כת' מאי משמעא (סימן) אמ' רבה בר רב שילא אמר קרא איש תרויהו איש כתיבהו () [אלא] אמר רב נחמן בר יצחק אמר קרא ידבקו תרויהו ידבקו כת' בהו אלא אמ' רבא אמ' קרא ידבקו מטות רב אשי אמר קרא ממטה למטה אחר ובן לאו אחד הוא אמר רבי אבהו אמר רבי יוחנן אמר רבי ינאי אמר רבי [ו]מטו בה משמיה דר' יהושע בן קרחה מניין לבעל שאינו נוטל בראוי כבמוחזק שנאמר ושגיב הוליד את יאיר ויהי לו עשרים ושלש ערים בארץ גלעד מנין ליאיר שלא היה לו לשגוב אלא מלמ' שנשא שגוב אשה ומתה בחיי מורישיה ומתו מורישיה וירשה יאיר ואומר ואלעזר בן אהרן מת ויקברו וגו' מנין לפנחס שלא היה לו לאלעזר מלמד שנשא אלעזר אשה ומתה בחיי מורישיה ומתו מורישיה וירשה פנחס ומאי ואומר וכי תימא יאיר דהוה נסיב איתתא ומתה וירתה תא שמ' ואלעזר בן אהרן מת וכי תימא דנפלה ליה בשדה חרמין אמ' קרא בנו נחלה הראויה לו וירשה בנו ובני אחות תנא בני אחות ולא בנות אחות

עמוד ב

למאי הילכתא אמר רב ששת ליקדם [ד]תאני רבי שמואל בר רב יצחק קמיה דרב הונ' וירש אותה מקיש ירושה שניה לירושה ראשונה מה ירושה ראשונה בן קודם לבת אף ירוש' שניה בן קודם לבת תאני רבה בר בר חנה קמיה דרב נחמן והיה ביום הנחילו את בניו ביום אתה מפיל נחלו' ואי אתה מפיל נחלות בלילה [א"ל אבי'] אלא מעתה דשכיב ביממא הוא דירתי ליה בניה דשכיב בלילי לא ירתי לי' בניה דלמא דין נחלות קא אמרת דתני' והיתה לבני ישראל לחוקת משפט אורעה כל הפרשה כולה להיות דין וכדרב יהודה דאמ' רב יהודה שלשה שנכנסו לבקר את החולה רצו כותבין רצו עושין דין שנים כותבי' ואין עושין דין ואמ' רב חסד' לא שנו אלא ביום

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר