סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

גזל שדה על מנת להשביחה 

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

בבא בתרא טז ע"ב

 

דרש רבא, מאי דכתיב: +איוב כ"ט+ ברכת אובד עלי תבא ולב אלמנה ארנין? ברכת אובד עלי תבא - מלמד שהיה גוזל שדה מיתומים ומשביחה ומחזירה להן;
ולב אלמנה ארנין - דכל היכא דהוה (איכא) אלמנה דלא הוו נסבי לה, הוה אזיל שדי שמיה עילווה, והוו אתו נסבי לה.

1.
איוב היה גוזל שדה מיתומים ומשביחה ומחזירה להן.

2.
וקשה, הרי אסור לגנוב על מנת להחזיר ולשלם כפל כאמור במסכת בבא מציעא דף סא עמוד ב:

לכדתניא: +שמות כ'+ לא תגנב - על מנת למיקט,
לא תגנב על מנת לשלם תשלומי כפל.

3.
הפרשנים דנים בכך [ראה ב"מתיבתא", "ילקוט ביאורים"].

4.
ונראה לענ"ד לפרש: איוב גזל מיתומים. כנראה, שהכוונה היא ליתומים קטנים
שלא ניצלו את השדה על ידי השבחתה, ולכן איוב גזל את השדה [יש מי שמפרש שמדובר במשל בלבד ולא מדובר ממש בגזל] רק כדי להיטיב ליתומים.

4.1
וזה שונה מהאמור לעיל בסעיף 2 בגניבה, שם הוא מחזיר כפל כי כך התורה מחייבת אותו, אבל כאן הוא משביח ביוזמתו את הגזילה לטובת היתומים לכשיגדלו.

5.
גם מהמעשה הנוסף המובא בגמרא, שאיוב "דאג" לנשים להינשא משמע, ששתי פעולות אלה נעשו מצידו רק לטובת האחרים - יתומים ונשים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר