סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


אדם רוצה בקב שלו

בבא מציעא לח ע"א

 

"אמר רב כהנא: אדם רוצה בקב שלו מתשעה קבים של חבירו".

אמרו במסכת סוטה דף מז ע"א:
"אמר רבי חנין: חן מקום על יושביו. אמר רבי יוחנן, שלשה חינות הן: חן מקום על יושביו...".
ופירש רש"י: "חן מקום על יושביו - ואפילו הוא רע נראה להם טוב".

וקשה, הרי אמרו במסכת קידושין דף מט ע"ב: "עשרה קבים יופי ירדו לעולם, תשעה נטלה ירושלים, ואחד כל העולם כולו". וכיצד זה יתכן שייראה ליושבי שאר העולם כאילו מקומם יפה יותר מירושלים, כאשר יופיה רב פי תשע מאשר יופי כל העולם כולו!

אלא שאדם רוצה בקב שלו מתשעה קבים של חבירו. והיות שמקומו מוכן ומתאים ביחוד לשורש נשמתו, גם הקב של יופי השייך לו ולמקומו טוב וישר בעיניו יותר מתשעה קבים של יופי שנטלה ירושלים.

תגובות

  1. ד ניסן תשפ"ד 09:19 רוצה אדם...מעשרה קבין של חברו | מרדכי זינגר

    מעניין אותי למה יותר מתשעה קבין של חברו ולאמספר אחר.. עשרה קבין של חברו..
  2. ו ניסן תשפ"ד 00:20 לאו דוקא תשעה | דוד כוכב

    הרי אומרת כאן הגמרא: "והא רוצה בקב שלו מתשעה קבין של חבירו קאמר? - גוזמא בעלמא". כלומר שהמספר עשרה קבין הוא מספר עגול גדול, והוא בא לסמל כמות רבה.
  3. ו ניסן תשפ"ד 21:55 אז למה לא אומרת - עשרה קבין | מרדכי דב זינגר

    כמו שאומרת הגמרא בכתובות רוצה אשה בקב וטיפלות ולא "עשרה" קבין ופרישות ?
  4. ז ניסן תשפ"ד 18:42 אכן גם לשון המשנה במסכת סוטה פרק ג משנה ד היא: | דוד כוכב

    "רבי יהושע אומר רוצה אשה בקב ותפלות מתשעה קבין ופרישות". ולשון אביי במסכת כתובות דף סב ע"ב: "רוצה אשה בקב ותיפלות מעשרה קבין ופרישות". הרי שלא דייקו בלשון אם חשבון העשרה קבין כולל את הקב המנוגד, או שמזכירים עשרה בנוסף לקב היחיד.
  5. ט ניסן תשפ"ד 08:41 מאד מעניין. למה אביי שינה. | מרדכי דב זינגר

    האם בגלל שהוא חושב שעשרה שכותב ר' יהושע. זה לאו דוקא. או יתכן שיש כאן איזו טעות דפוס בדברי ר' יהושע. או בדברי אביי. בכא"פ. יישר כח על המקור והקישור. פסח כשר ושמח.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר