|
כיצד לא לפתור בעיות זוגיות / רפי זברגרבבא קמא דף פ''ט
הרקע
למדנו לעיל על ''תקנת אושא'' העוסקת בזכיות של הבעל בנכסי מילוג. כזכור, נכסים אלו מביאה האשה כנדוניה, והבעל יכול ליהנות מפירות הנכסים הללו, אך הקרן, נשארת בידיה של האשה. תקנת אושא עוסקת באשה שמכרה את נכסי המילוג שלה בעודה חיה בנישואין עם בעלה. לכאורה היא רשאית לעשות זאת, כיוון שהקרן שייכת לה. בכל אופן תיקנו באושא תקנה, שאם האשה תמות, הבעל יוכל לגבות את הקרקע מהקונה, כיוון שנתנו לו ''זכויות של יורש''. הנושא
אומרים רב פפא ורב הונא, לאחר יציאתם מבית המדרש של רב [זהו שמו]: תנינא לתקנת אושא. כלומר ניתן ללמוד מתוך ה''משנה שלנו'' (דף פ''ז.) את תוקפה של תקנת אושא המתוארת לעיל. וכך נאמר במשנה בין היתר: העבד והאשה פגיעתן רעה. החובל בהן – חייב, והם שחבלו באחרים – פטורים. ההסבר לכך שעבד ואשה שחבלו באחרים פטורים, כיוון שאין להם נכסים. שהרי ''כל מה שקנה עבד – קנה רבו'' כלומר, כל הנכסים של העבד בעצם שייכים לאדון שלו. וכנ'''ל באשה. מתוך הלכה זו מסיקים רב פפא ורב הונא את הדין של ''תקנת אושא'' באופן הבא: אי סלקא דעתך ליתא לתקנת אושא, תזבין נכסי מילוג ותתן ליה. תרגום: אם המשנה לא הייתה סוברת שיש ''תקנת אושא'', האשה שחבלה באנשים אחרים, הייתה יכולה למכור את נכסי מילוג שלה, וכך לשלם על החבלה שביצעה. מכיוון שהמשנה לא אומרת כך, כנראה שאין אפשרות לאשה למכור את נכסיה המילוג, כפי שקבעה ''תקנת אושא''. מהו המסר?
הרעיון העומד מאחורי דינו של רבי מאיר: להקשות על הבעל מלתת לאשתו גט בכל וויכוח או אי הסכמה שתיווצר ביניהם, וכדי ש''היד לא תהיה קלה על ההדק'' בכתיבת גט לאשה. ''המצב הבלתי נסבל'' בעיניהם של חכמים, שהבעל ''ייכנס לעצבים'' בוויכוח בינו לאשתו, שיגרום לו להשתמש באפשרות של גירושין. כדי למנוע זאת, אסרו על הבעל להשאיר את אשתו אפילו זמן קצר ללא כתובה, כך שהוצאה כספית גדולה של הבעל, במימוש אפשרות הגירושין, תגרום לו "לחשוב פעמיים ושלוש'' לפני יישום אופציית הגירושין. |