סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

"חיבור שלם'' / רפי זברגר

בבא קמא דף ע'

 

הרקע

למדנו במשנה בדף שלנו, כי אם ישנה כת עדים אחת אשר העידה על פלוני שגנב. ולאחר מכן, באה כת נוספת של עדים ומעידה כי הגנב מכר או טבח שור או שה, חייבים לשלם ארבעה וחמשה.
בתחילת הגמרא, מנסים לומר כי המשנה אינה לפי דעת רבי עקיבא, הסובר בברייתא המובאת במסכת בבא בתרא (דף נו:), כי העדים צריכים להעיד על כל הנושא, כמשתמע מהפסוק בדיני עדות: ''על פי שנים עדים או על פי שלשה עדים יקום דבר''. מן המילה דבר' דורש רבי עקיבא: דבר ולא חצי דבר. ולכן אם יש כת עדים אחת המעידה על גניבה, וכת אחרת המעידה על טביחה או מכירה אין זו עדות אחת, כל כת העידה על חצי דבר ולכן אין חובת תשלום ארבעה וחמשה. 
 

הנושא

אביי חולק וסובר כי ניתן להעמיד את המשנה גם כרבי עקיבא. מוכיח זאת אביי, ממקרה שבאו עדים והעידו על קידושי אשה, ולאחריהם באו עדים אחרים והעידו כי אדם אחר בעל אותה. מכיוון שהיא אשת איש הרי בעילה זו אסורה. במקרה זה ברור לכולם, כי רבי עקיבא מודה למרות שעדי הקידושין "לא צריכים את עדי הבעילה'', אך מכיוון שעדי הבעילה ''צריכים את עדי הקידושין'' (שבלי עדות על הקידושין אין משמעות לעדות הבעילה, מכיוון שאין איסור לאשה פנויה להיבעל). מכאן מסיקה הגמרא גם למשנה שלנו: אף על גב שעדי טביחה צריכים לעדי גניבה, אך מכיוון שעדי גניבה לא צריכים לעדי טביחה – עדיין קוראים לעדות זו ''דבר''.   
 

מהו המסר?

מתוך הלימוד שלמדנו היום ננסה להסיק את המסקנה הבאה: אם יש שני חברים, כאשר אחד ''צריך'' את השני, והשני ''לא צריך'' את הראשון – עדיין קוראים לחברות זו ''דבר שלם''. אמנם חברות אמיתית היא דו סטרית, כאשר כל אחד ''תורם'' לשני, אך גם אם האחד לא כל כך צריך לשני, עדיין ניתן להגדיר חברות זו ''איתנה וטובה''. במילים אחרות: אם א' עוזר ל-ב' לא בהכרח חייב להיות שגם ב' יעזור ל-א'. ואמנם, יש חברויות כאלו, אשר האחד יותר דומיננטי, יותר מורגש ויותר נותן ומעניק לשני, למרות שהשני לא מחזיר לו, לפעמים כי הוא אינו יכול, אך לא רק.


תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר