הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
שנוייא דחיקא
[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]
בבא קמא מג ע"א
אמר ליה: יכילנא לשנויי לך רישא דמים, וסיפא קנס,
מיהו שנוייא דחיקא לא משנינא לך, אידי ואידי דמים,
מיהו בן חורין דמשלם כופר ע"פ עצמו,
1.
מסוגייתנו משמע בפשטות - מדברי רבה לאביי - שההעמדת רישא וסיפא באוקימתות שונות מוגדר כ"שינוייא דחיקא".
1.1
וכנראה שהוא סובר שההעמדת רישא וסיפא במשנה בשיטות שונות לא מוגדר כשינוייא דחיקא [לא קשור לסוגייתנו].
2.
ראה מה שכתבנו על מסכת קידושין דף סג בעניין פתרון עקרוני לסתירה בין רישא לסיפא במשנה /"רישא וסיפא" /
3.
יכילנא לשנויי לך - 3 מופעים בש"ס. בשני עניינים
שנוייא דחיקא - 2 מופעים בש"ס