סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

יכול יעצים עיניו? / הרב הלל לוין

קידושין דף לג עמוד א

מתוך: 'שחרית' העתון הדיגיטאלי היומי של הציבור החרדי

 

בגמרא דנו אם יכול להעצים עיניו בכדי שלא לקום מפני חכם.

הנחלת צבי [יו"ד ר"מ, ז] רצה להוכיח מכאן שאין סומא חייב במצות קימה, שאם לא כן למה יפטר ע"י עצימת העינים, והרי כיון שראה את הזקן מחוץ לד' אמות בודאי יודע מתי יכנס לתוך ד' אמותיו, ומכל מקום פטור ע"י עצימת עינים לפני שנתחייב לקום בפועל.

אלא שהוא תמה על זה מהמבואר לעיל [לא, ב] שרב יוסף כששמע קול אמו אמר שיקום לפני השכינה, ורב יוסף היה הרי סומא, ומכל מקום עמד מלפני אמו.

אלא שהוא רצה לחלק בין קימה לפני חכם לקימה מלפני אביו ואמו ורבו מובהק, שהם חמורים ולכן חייב לקום מלפניהם אפילו לפני שנכנסו לד' אמותיו, ע"ש.

***

וממה שאמרו בגמרא 'יכול יעצים עיניו מקמי דלימטיה'. דייק המשנה ברורה [ביאור הלכה, קכח] מכאן, שכהן היוצא מביהכ"נ לפני שמתחייב בנשיאת כפים עובר משום ויראת מאלקיך.

אמנם המושב זקנים נקט שאין ללמוד מכאן לשאר מקומות, שהקשה בשם הר"י במה חלוק קימה שאסור לעצום עיניו לפני שמתחייב במצוה כדי להפטר ממנה, והרי להלכה מערים אדם על תבואתו ומכניסה במוץ שלה כדי להפטר מן המעשרות. ותירץ שחלוקה מצות קימה שהיא חמורה משום כבוד התורה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר