סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביטויים מיוחדים - על ידי עורכי הגמרא

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

קידושין ד ע"א-ע"ב

 

וכ"ת נילף מיניה, ממונא מאיסורא לא ילפינן...

 

ראוי להדגיש שבסוגייתו יש כמה ביטויים מיוחדים שמובאים פעם יחידה בש"ס, ויש ביטויים שמובאים מספר פעמים מועט, עובדה שאולי מוכיחה שגם סוגייתנו נערכה על ידי "עורכי הגמרא" ועל ידי הסבוראים.
ראה גם מה שכתבנו לעיל על קידושין דף ג.
גם שמם של רבינא; רב אשי ומר בר רב אשי שמוזכרים על הדף מוכיח זאת.

1.

וכ"ת נילף מיניה, ממונא מאיסורא לא ילפינן!

ממונא מאיסורא לא ילפינן! - 3 מופעים בש"ס.

וכי תימא נילף מקנסא, ממונא מקנסא לא ילפינן!

ממונא מקנסא לא ילפינן - 3 מופעים בש"ס

2.

וכ"ת נילף מבושת ופגם, שאני בושת ופגם, דאבוה שייך בגוייהו!

... אמר רבינא: אם כן, לימא קרא אן כסף, מאי אין כסף?
אין כסף לאדון זה, אבל יש כסף לאדון אחר, ומאן ניהו? אב,

3.

וממאי דדרשינן הכי?

"דדרשינן הכי" - מופע יחידאי בש"ס

4.



... ותנא גופיה מנליה דדריש הכי?

"ותנא גופיה" - מופע יחידאי בש"ס.

5.

... אמר רבה: בא זה ולמד על זה,

"בא זה ולמד על זה" - מופע יחידאי בש"ס. אמנם לא מדובר בעורכי הגמרא כי מדובר באמורא "רבה".

6.

... דתניא: תושב - זה קנוי קנין עולם, שכיר - זה קנוי קנין שנים;
יאמר תושב ולא יאמר שכיר, ואני אומר: קנוי קנין עולם אינו אוכל, קנוי קנין שנים לא כ"ש!
אילו כן, הייתי אומר:

"אילו כן הייתי אומר" - 7 מופעים בש"ס.

7.

תושב - זה קנוי קנין שנים, אבל קנוי קנין עולם אוכל, בא שכיר ולימד על תושב, שאע"פ שקנוי קנין עולם - אינו אוכל.

א"ל אביי: מי דמי? התם תרי גופי נינהו,


.... אלא הכא חד גופא היא, כי נפקא לה בנערות, בגרות מאי בעיא גביה?


"תרי גופי" - 9 מופעים בש"ס, וכן אחר כך "חד גופא"

8.

... מתקיף לה מר בר רב אשי: ולאו ק"ו הוא? ומה סימנין שאין מוציאין מרשות אב - מוציאין מרשות אדון,
בגרות שמוציאה מרשות אב - אינו דין שמוציאה מרשות אדון!

אלא אמר מר בר רב אשי: לא נצרכה אלא לעיקר זבינא דאילונית, סד"א, דאתיא סימני נערות הוי זבינא, דלא אתיא סימני נערות לא הוי זבינה זבינא,

תלמוד בבלי מסכת קידושין דף ד עמוד ב

... ולמר בר רב אשי, דאמר ולאו ק"ו הוא?
הא אמרינן: מילתא דאתיא בק"ו טרח וכתב לה קרא!

9.

ה"מ היכא דליכא לשנויי, אבל היכא דאיכא לשנויי משנינן.

"אבל היכא דאיכא לשנויי משנינן" - מופע יחידאי בש"ס. גם "לשנויי משנינן". אמנם ביטוי זה מובא עוד 5 פעמים אבל בהקשר של מעשה שנעשה בשינוי בשבת וביום טוב.

10.

ותנא מייתי לה מהכא,

"ותנא מייתי לה מהכא" - 9 מופעים בש"ס.


11.

... הא למה לי קרא? הא אתיא לה!

"הא אתיא לה" - 2 מופעים בש"ס

אמר רב אשי: משום דאיכא למימר מעיקרא דדינא פירכא, מהיכא קא מייתית לה? מאמה העבריה, מה לאמה העבריה שכן יוצאה בכסף, תאמר בזו שאינה יוצאה בכסף? ת"ל: כי יקח איש.

... ולמה לי קרא? הא אתיא לה!

אמר רב אשי: משום דאיכא למימר מעיקרא דדינא פירכא, מהיכא קא מייתית לה? מיבמה, מה ליבמה שכן זקוקה ועומדת, תאמר בזו שאין זקוקה ועומדת? תלמוד לומר: ובעלה.

"מעיקרא דדינא פירכא" וגם בצירוף עם "מהיכא קא מייתית לה" - 5 מופעים בש"ס בשלוש סוגיות. תמיד על ידי רב אשי. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר