|
אלף בית רש"ידיוק וחידוש ברש"יגיטין דף נט עמוד א
רש"י ד"ה אנא הואי במניינא דרבי. באותו מנין שתקנו שכל הקודם ליקח זכה: ומינאי דידי מנו ברישא. ממני שאלו תחלה בשורה כשהיינו יושבין מה דעתי נוטה והוא היה בינוני לא מן הגדולים ולא מן הקטנים ואני שמעתי שקטן שבהם היה: מתחילין מן הגדול. כשעומדין למנין לראות אם רוב מטמאין או רוב מטהרין: מן הצד. מן הקטנים ולא מן הגדול שלא ילמד חובה והשאר נכנעין מפניו שלא לחלוק עליו משום לא תענה על רב (שמות כג) ובדיני נפשות מוקמינן להאי קרא בפ''ק דסנהדרין (דף ב.) לא כהטייתך לטובה כו' ולא ילמדו זכות: דכולהו מנינייהו מן הצד מתחילין. משום לא תענה על ריב וכתיב חסר בלא יו''ד ודרשינן לא תענה על רב לא תחלוק על מופלא שבבית דין ולא מוקמי ליה לרישא דקרא בדיני נפשות ואע''ג דסיפיה דקרא לא מיתוקם אלא בדיני נפשות: וולס: במקום אחד. שתהא תורתן וגדולתן של ישראל במקום אחד שאין בישראל גדול בתורה ובעושר כמותו: עמוד ברש"י ד"ה נקטינן. מסורת מאבותינו: (ישנם הרבה חילופי גירסאות בש"ס עם יו"ד ובלי יו"ד) בשני מקומות בש"ס בלבד מפרש רש"י לשון זה, במסכת עירובין דף ה: נקטינן. מסורת מאבותינו מנהג מרבותינו: ובמסכן גיטין בדף נט: נקטינן. מסורת מאבותינו:והלה דבר הוא שלשון זה מופיע הרבה פעמים בש"ס ורש"י לא פירש כלום, עשרים ושש פעמים בש"ס אביי אומר לשון זה, אמנם במסכת עירובין זה הפעם הראשונה למסכת זו, אבל במסכת גיטין זה בפעם השמינית, ודבר פלא במסורת הש"ס בפעם הראשונה שמוזכר לשון זה במסכת גיטין בדף ל"ב וכן ברוב הפעמים שכתוב נקטינן או נקיטנן ציין עיין בפירוש רש"י בעירובין דף ה:, ומדוע לא ציין למסכת זו עצמה לפירוש רש"י בדף נט: ששם נכתב לשון זה פעמיים והם האחרונים למסכת זו, וכפי הנראה לא ציין זה במקומות נוספים כלל. ונראה לגלות מצפונותיו של רש"י שדווקא בשני מקומות אלו פירש כי הם המוכיחים שנקטינן הוא לשון חזק מאוד שסמכינן להלכה, וראשית נסביר ההבדל לכאורה בין הלשון מסורה ללשון מנהג, מסורה הוא על הלכה בעניין השלילי לא לעשוך כך וכך, ומנהג הוא לשון על דבר חיובי שנהגו לעשות כך וכך, והנה במסכת עירובין גבי דברי רב נחמן איזהו מבוי שניתר בלחי וקורה כל שארכו יתר על רחבו ובתים וחצרות פתוחין לתוכו, והוא דין מעשי לנצרך להתיר טלטול במבוי, והרי במסכת זו שלש פעמים מוזכר ענין המנהג בעירובין:
הרי שבמסכת זו משמעו מיוחד לעניין מנהג, וההבדל בין מנהג לנהגו, ומוזכר הן עניין מנהג כלפי קבלה מרבותינו, והם כלפי מסורת אבות, רב נחמן בעצמו קיבל רוב תורתו מרבו המובהק - שמואל, וכן מצינו שקיבל כמה פעמים מאביו, כדאיתא בזבחים נו. הכי אמר לי אבא, ועל כן כשרב נחמן אומר נקטינן ייתכן שמתכווין לשני האופנים שמסורת מאבותינו כי אין מחוייב שנהג כך בפועל אולי לא היה נצרך לטילטול במבוי כזה ולתקנו בלחי, אבל גבי רבו שמואל יתכן והיה דין והוראה שנהג כך ממש, וכמו שמיד בדף ו. בעירובין מצינו הוראה למעשה של שמואל, אמר רב מתנה בדידי הוה עובדא ואמר לי שמואל אין צריך לנעול, כן אנחנו מוצאים במסכת זו (דף טז:) העברת שמועה של שמואל על ידי רב נחמן, בלשון שמופיע הפעם היחידה בש"ס, וחרטה מכך דרש רב נחמן משום רבינו שמואל יחיד נותנין לו בית סאתים ב' נותנין להן בית סאתים ג' נעשו שיירא ונותנין להן בית שש שבקת רבנן ועבדת כר' יוסי ברבי יהודה הדר אוקים רב נחמן אמורא עליה ודרש דברים שאמרתי לפניכם טעות הן בידי ברם כך אמרו יחיד נותנין לו בית סאתים שנים נותנין להן בית סאתים שלשה נעשו שיירא ונותנין להן כל צרכן, וכן רב נחמן בשם שמואל יש הכי הרבה פעמים למסכת בעירובין, (הלשון רבינו שמואל מופיע עוד פעם אחת בלבד בש"ס במסכת פסחים), ובכל אופן עניין זה נותן יותר תוקף לפירוש רש"י מנהג רבותינו, כי הרי רק במסכת זו קורא רב נחמן לרבו בשם רבינו, וכמובן הלשון הנוספרת מסורת מאבותינו מתחבר לנאמר בדף קד כפי שהובא לעיל מנהג אבותיהם. במסכת גיטיןלא מופיע בגמרא הלשון מנהג אלא בעניין שלילי לגמרי גבי שפחה חצי משוחררת שנהגו בה מנהג הפקר, ע"כ רש"י לא מזכיר הלשון מנהג אלא הלשון מסורה, וכפי גם שהוסבר שבהלכה שאין לעשות כך יותר נכון לנקוט הלשון מסורת, אבל רש"י בחר בדווקא לפרש על הפעם האחרונה במסכת זו, הן מפני שאביי הוא זה שמשתמש בלשון זה והן בהקשר ההלכה שאמר גבי עליות לתורה של כהן, אמר אביי נקטינן אין שם כהן נתפרדה חבילה ואמר אביי נקטינן אין שם לוי קורא כהן, ודין זה נוגע לפגמו של כהן כפי שהגמרא מסבירה בהמשך הדברים, ומקומו במיוחד למסכת גיטין כי פגמו של כהן כשאביו נושא גרושה, ואכן יש משמעות מיוחדת דווקא ללשון שנקט רש"י מסורת מאבותינו כי הרי אביי היה כהן מבית עלי (ראש השנה יח) והיה יתום מאב ואם, ורבו המובהק היה דודו שגדל אצלו רבה בר נחמני וכמו שקרא לדודתו שגידלתו אמרה לי אם, בוודאי לדודו שגידלו גם בתורה קרא אבא, וכפי גם שזה מוזכר במסכת זו (דף לד:) ברש"י והלכתא כנחמני. אביי דאמר גלוי דעתיה בגיטא לאו מלתא היא וזו היא אחת מהלכות של סימן יע''ל קג''ם דהלכתא כאביי ונראה בעיני דעל שם שרבה בר נחמני גידל אביי בביתו ולמדו תורה שהיה יתום השיאו את שם אביו נחמני רבה סתם הוא רבה בר נחמני: הרי שכשאומר אבותינו הוא הוא רבותינו, ובפרט בענין פגמו של כהן, וכפי לשון הגמרא דמוחזק לן באבוה דהאי שני דכהן הוא, הרי שלאביי עצמו היה משמעות עמוקה נוספת בדיני הכהן, וכפי גם שמצינו שכשמוזכר עניין (לגריעותא קצת) זבחים קיב: כי אזיל אביי אמרה קמיה דרב יוסף אמר חד ברא הוה ליה לכייליל ולא מיתקן, כביכול לא מזכיר את שמו של אביי, אלא בן של כייליל. ועל כן כשעולה כהן כביכול מראה על כבוד אביו. ומשני אלו שפירש רש"י שיצאו מן כלל הפעמים שמוזכר לשון זה ורש"י לא פירש, ללמד על הכלל יצאו שכל מקום הנאמר נקטינן הוא לשון חיזוק ותוקף כתפוס בידיים וכפי שהר"ן מפרש במקום זה בגיטין נקטינן – הלכה למעשה. |