|
טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
לא היו שוברין את החבית בשביל דרקון – כוח אפור
"... דקאמרת אי מלכא אנא אמאי לא קאתית לגבאי עד האידנא? בריוני דאית בן לא שבקינן. אמר ליה: אילו חבית של דבש ודרקון כרוך עליה, לא היו שוברין את החבית בשביל דרקון? אישתיק ... אכשליה פומיה לבר דרומא, ואמר: הלא אתה אלהים זנחתנו ולא תצא אלהים בצבאותינו. דוד נמי אמר הכי! דוד אתמוהי קא מתמה. על לבית הכסא, אתא דרקונא שמטיה לכרכשיה ונח נפשיה" (גיטין, נו ע"ב - נז ע"א).
פירוש: וּדְקָאָמְרַתְּ [ומה שאתה אומר בשאלתך השניה]: אִי מַלְכָּא אֲנָא, אַמַּאי [אם מלך אני, מדוע] לֹא קָאָתֵית לְגַבַּאי [באת אלי] עַד הָאִידָנָא [עכשיו] בִּרְיוֹנֵי דְּאִית בָּן [הבריונים שיש בנו] לֹא שָׁבְקִינַן [הניחו לנו] לעשות כן. הבין אספסיינוס כי רבן יוחנן מבקש ממנו שלא להחריב את ירושלים, אָמַר לֵיהּ [לו] אספסיינוס לרבן יוחנן: אִילּוּ יש לאנשים חָבִית שֶׁל דְּבַשׁ וּדְרָקוֹן (נחש) כָּרוּךְ עָלֶיהָ, לֹא הָיוּ שׁוֹבְרִין אֶת הֶחָבִית בִּשְׁבִיל (בגלל) דְּרָקוֹן כדי להמיתו? כך צריך אני להחריב את העיר על מנת להרוג את הבריונים שבתוכה. אִישְׁתִּיק [שתק] רבן יוחנן ולא ענה ... אַכְשְׁלֵיהּ פּוּמֵיהּ [הכשיל אותו פיו] לְבַר דְּרוֹמָא, וְאָמַר כתוב זה בלשון תרעומת כלפי ה': "הֲלֹא אַתָּה אֱלֹהִים זְנַחְתָּנוּ וְלֹא תֵצֵא אֱלֹהִים בְּצִבְאוֹתֵינוּ" (תהלים ס, יב). ותוהים: דָּוִד נַמִי אָמַר הָכִי [גם כן אמר כך]! ומשיבים: דָּוִד אִתַּמּוּהִי קָא מְתַמַּה [בתמיהה הוא אומר] ובר דרומא אמר זאת כקובע עובדות. עַל [נכנס] בר דרומא לְבֵית הַכִּסֵּא, אֲתָא דְּרָקוֹנָא שַׁמְטֵיהּ לְכַרְכַּשֵׁיהּ וְנָח נַפְשֵׁיהּ [בא נחש שמט את בני מעיו ומת] (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).
ראו במאמר "צורת לבנה, צורת דרקון יוליכם לים המלח" (עבודה זרה, מב ע"ב). לקריאה הקש/י כאן.
|