סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

אלף בית רש"י

דיוק וחידוש ברש"י

גיטין דף ז

עמוד א

רש"י ד"ה קנאה. כעס מחמת צער שצערו: קנאה. הוא לשון שאדם מתעבר על ריבו או על ריב אחרים כמו קנא קנאתי (מלכים א יט) וכמו בקנאו את קנאתי (במדבר כה:):
רש"י מפרש כאן בשתי משמעויות שונות את המילה קנאה, (וישנם בש"ס עוד מקומות שמפרש קנאה מלשון כעס בסוטה דף ב ע"ב ובעוד מקומות ויש מלשון תחרות) וצריך להבין מה רש"י מסביר כאן בשתי אופנים,
ונראה שרש"י מפרש את מאמר רב גביהא מארגיזא בדרך זו של ישר והפוך: כל מי שיש לו קנאה (קינה) – כעס על חבירו מחמת שציערו ודומם (דימונה) לעד (עדעדה) – שוכן עדי עד (עדעדה) עושה לו דין (דימונה) בקנאה (קינה) - מתעבר על ריבו, בשולי הדברים אפשר להסביר שרש"י מביא קודם את הפסוק מהנביא קנא קנאתי כי הפסוק קינה דימונה ועדעדה ג"כ מנביא, ולאחר מכן מביא את הפסוק מהתורה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר