סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

רב ותלמיד

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

סוטה כז ע"ב
 

א"ר יהושע: מי יגלה עפר מעיניך רבן יוחנן בן זכאי, 
שהיית אומר: עתיד דור אחר לטהר ככר שלישי, שאין לו מקרא מן התורה שהוא טמא, 
והלא ר' עקיבא תלמידך מביא לו מקרא מן התורה שהוא טמא, 
שנאמר: כל אשר בתוכו יטמא. 
בו ביום דרש ר' עקיבא: +במדבר לה+ ומדותם מחוץ לעיר את פאת קדמה אלפים באמה וגו', 
ומקרא אחר אמר: +במדבר לה+ מקיר העיר וחוצה אלף אמה סביב, 
אי אפשר לומר אלף אמה שכבר נאמר אלפים אמה, 
ואי אפשר לומר אלפים אמה שכבר נאמר אלף אמה, 
הא כיצד? אלף אמה מגרש, ואלפים אמה תחום השבת; 
ר' אליעזר בנו של ר' יוסי הגלילי אומר: אלף אמה מגרש, ואלפים אמה שדות וכרמים. 
בו ביום דרש רבי עקיבא: +שמות טו+ אז ישיר משה ובני ישראל את השירה הזאת לה' ויאמרו לאמר - 
שאין ת"ל לאמר, ומה ת"ל לאמר? 
מלמד, שהיו ישראל עונין שירה אחריו של משה על כל דבר ודבר כקוראין את הלל (אשירה לה' כי גאה גאה), לכך נאמר לאמר; 
רבי נחמיה אומר: כקורין את שמע ולא כקורין את הלל. 
בו ביום דרש ר' יהושע בן הורקנוס: לא עבד איוב את הקב"ה אלא מאהבה, שנא': +איוב יג+ הן יקטלני לו אייחל, 
ועדיין הדבר שקול, לו אני מצפה או איני מצפה? 
ת"ל: +איוב כז+ עד אגוע לא אסיר תומתי ממני, מלמד שמאהבה עשה. 
אמר רבי יהושע: מי יגלה עפר מעיניך רבן יוחנן בן זכאי, שהיית דורש כל ימיך: שלא עבד איוב את המקום אלא מיראה, שנאמר: +איוב א+ איש תם וישר ירא אלהים וסר מרע, והלא יהושע תלמיד תלמידך למד שמאהבה עשה. 

 

1.
רבי עקיבא מוגדר כאן על ידי רבי יהושע כתלמיד של רבי יוחנן בן זכאי, והרי הוא היה תלמידו של רבי אליעזר [=רבי אליעזר הגדול=רבי אליעזר בן הורכינס] שהיה תלמידו של ריב"ז.

2.
ראה "מתיבתא", הערה כד, בשם הרמב"ם - בפירוש המשנה בסוף הפרק - שמחמת חשיבותו של רבי עקיבא לא רצה רבי יהושע לקראו תלמיד תלמידך.

3.
ובהמשך, רבי יהושע מכנה את רבי יהושע בן הורכינס "תלמיד תלמידך" - מופע יחידאי בש"ס .

רבי יהושע בן הורכינס היה תלמידו של רבי עקיבא.
המקור היחידי לכך הוא רש"י בסוגייתנו:
רש"י מסכת סוטה דף כז עמוד ב:
תלמיד תלמידך - תלמידו של ר"ע היה.

3.1
הערה: במסכת מנחות דף לה מוזכר "מעשה בהורקנוס בנו של רבי אליעזר בן הורקנוס". יתכן לומר, שרבי יהושע בן הורקנוס היה נכדו של רבי אליעזר בן הורקנוס.

4.
וצריך להסביר, שמכיון שרבי עקיבא הוגדר לעיל כ"תלמיד" של ריב"ז לכן תלמידו של רבי עקיבא מוגדר "תלמיד תלמידך" של ריב"ז.

5.
נראה לי שמדובר בתנאים שהיו בעלי המסורה של שלשלת הקבלה מבחינת כח ההכרעה.

6.
וב"מתיבתא", "ילקוט ביאורים", עמוד נ, מביא, שרבי עקיבא היה תלמיד גם של רבי יהושע, ורבי יהושע לא רצה להראות טובה לעצמו במקום ריב"ז.

6.1
ויש אומרים שרבי עקיבא היה תלמיד חבר של רבי יהושע - החשיבו כבן דורו [אע"פ שרבי עקיבא לא הכיר את ריב"ז]

6.2
ויש אומרים שבאותו זמן רבי עקיבא נחשב כ"גדול" וכרבי אליעזר ורבי יהושע.
 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר