סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

"הכי קאמר"

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

סוטה טו ע"א
 

במשנה: כל המנחות טעונות שמן ולבונה, 
וזו אינה טעונה לא שמן ולא לבונה. 
כל המנחות כו'. וכל המנחות טעונות שמן ולבונה? 
והאיכא מנחת חוטא, דרחמנא אמר: +ויקרא ה+ לא ישים עליה שמן ולא יתן עליה לבונה! 
הכי קאמר: כל המנחות טעונות שמן ולבונה ובאות מן החיטין ובאות סלת, 
מנחת חוטא אף על פי שאינה טעונה שמן ולבונה - באה מן החטין ובאה סלת; 
מנחת העומר אע"פ שהיא באה מן השעורין - טעונה שמן ולבונה ובאה גרש, 
וזו אינה טעונה לא שמן ולא לבונה ובאה מן השעורין ובאה קמח. 

1.

במשנה נאמר:

כל המנחות טעונות שמן ולבונה,
וזו אינה טעונה לא שמן ולא לבונה.
...


2.
והגמרא מתקנת:

הכי קאמר:

המשנה:

כל המנחות טעונות שמן ולבונה

תוספת:

ובאות מן החיטין ובאות סלת,
מנחת חוטא אף על פי שאינה טעונה שמן ולבונה - באה מן החטין ובאה סלת;
מנחת העומר אע"פ שהיא באה מן השעורין - טעונה שמן ולבונה ובאה גרש,

המשנה:

וזו אינה טעונה לא שמן ולא לבונה

תוספת לסיפא:

ובאה מן השעורין ובאה קמח.

3.
כלומר, הגמרא מוסיפה מקרים ודינים נוספים בין שני משפטי המשנה!

4.
בפשטות הגמרא היתה צריכה לומר "חיסורי מחסרא והכי קתני" ולא רק "הכי קאמר"!

בדרך כלל מובא בש"ס הביטוי "חיסורי מחסרא והכי קתני", ואילו הביטוי "חיסורי מחסרא והכי קאמר" - מופע יחידאי בש"ס - במסכת בבא בתרא דף יג.

הביטוי "הכי קאמר" מובא בש"ס קרוב ל 550 מופעים.
והביטוי "הכי קתני" - 74 מופעים בלבד.
שני הביטויים הללו דומים במשמעותם. אמנם בפשטות נראה שהביטוי "הכי קתני" מתאים יותר לתיקון גירסא ואילו הביטוי "הכי קאמר" מתאים יותר לפרשנות.

5.
בדרך כלל נראה שהביטוי "חיסורי מחסרא" מובא בש"ס כאשר בין חלקי המשנה צריך להוסיף את מילת ההנגדה "אבל...", ומשמע כך גם בסוגייתנו, שלעיל בסעיף 2 בשורה השניה בתוספת הראשונה יש להוסיף: "אבל מנחת חוטא...".
 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר