סקר
כמה לומדי דף יומי יש במשפחתך הקרובה?






 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

"קסבר"

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

סוטה ב ע"ב
 

המקנא. דיעבד אין, לכתחילה לא, קסבר תנא דידן: אסור לקנאות. המקנא. דיעבד אין, לכתחילה לא, קסבר תנא דידן: אסור לקנאות.

1.

"קסבר תנא דידן" - ביטוי יחידאי בש"ס.
אבל: "תנא דידן קסבר" - 0 מופעים.

2.

לגבי משמעות הביטוי "קסבר" בפני עצמו מובא בספרי הכללים שזו דעה שלא להלכה, ובסוגייתנו יוצא שאין הלכה כדעה ש"אסור לקנאות". ראה "במתיבתא", "ילקוט ביאורים", עמוד ה, הערה עט.

3.

אבל נראה לי שלא כל כך מוחלט מכיוון שבסוגייתנו מובא הביטוי היחידאי בש"ס "קסבר תנא דידן" שניתן לפרשו שלא כ"קסבר" בכל הש"ס, כלומר, אם נאמר בכל הש"ס כוונת הביטוי "קסבר" ללמדנו שאין כך הלכה הרי בסוגייתנו נאמר שכן כך הלכה, ולהיפך, אם נאמר שבכל הש"ס כוונת הביטוי "קסבר" ללמדנו שכך הלכה הרי בסוגייתנו נאמר שאין כך הלכה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר