סקר
כמה לומדי דף יומי יש במשפחתך הקרובה?






 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

"האי תנא"

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

נזיר מ ע"א
 

אמר ליה רבא בר משרשיא לרבא: האי תנא מעיקרא אמר ללמדו ממצורע אי אפשר, שאין דנין קל מחמור להחמיר עליו,
והדר אמר נילף מדינא,
ומדינא נמי לא יליף!

1.

"האי תנא".
הגמרא מקשה על סתירה מברייתא לברייתא

2.
וקשה, כי הלימוד מנזיר ולוויים למצורע הוא מדברי הגמרא ולא מדברי ברייתא.

3.

ראה "מתיבתא", "ילקוט ביאורים", עמוד קעה, שכנראה היתה לפניהם ברייתא כזאת.

4.

ויש אומרים, שבאמת הלשון "תנא" כאן הוא בגדר "לשון נזיר משונה".

5.

ונראה לי אולי לחדש: דיון של אמוראים בדרשות פסוקים נובע ממסורת שהיתה בידם, ולימוד כזה מוגדר כאילו נכתב בברייתא, ולכן גם על דרשות אמוראים נאמר "תנא".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר