סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

"בר פלוגתיה" דרבי מאיר

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

נדרים יא ע"א


מני מתני'? 
אי ר"מ, לית ליה מכלל לאו אתה שומע הן, 
דתנן, ר"מ אומר: כל תנאי שאינו כתנאי בני גד ובני ראובן - אינו תנאי! 

 

1.
סוגייתנו מפרשת שדרישת רבי מאיר ל"תנאי כפול" נגזרת מהכלל שלא אומרים "מכלל לאו אתה שומע הן".

2.
תוספות מסכת נדרים דף יא עמוד א:

דאי ר"מ לית ליה מכלל לאו אתה שומע הן - תימה דאמרינן בשבועות פרק שבועת העדות (שבועות דף לו.) כי לית ליה לר"מ בממונא אבל באיסורא אית ליה [וי"ל] נדרים נמי חשיב ליה איסורא דאית ביה ממונא כיון שאוסר ממון של חבירו עליו.

רבי מאיר דורש "תנאי כפול" רק בדיני ממונות, ובנדרים יש "צד" ממוני.

3.
המשך הגמרא:

אלא ר' יהודה היא,

3.1
רש"י מסכת נדרים דף יא עמוד א:

"אלא - מתניתין רבי יהודה היא דאית ליה מכלל לאו אתה שומע הן דלית ליה תנאי כפול."

רש"י לא מביא את המקור לדברי רבי יהודה.

3.2
חידושי הרשב"א מסכת נדרים דף יא עמוד א:

"אלא ר' יהודה היא כו'. ומשום דאשכחן בשלהי השולח דר' יהודה לא בעי תנאי כפול נקט הכא ר' יהודה, וה"ה דמצי לשנויי דאתי כר' חנינא בן גמליאל דפליג בהדי ר"מ בהדיא בקדושיןדף סא עמוד א, אלא משום דאיירי ר' יהודה במתני' ניחא ליה לאוקמה כר' יהודה ואפי' בתרי תנאי אליבא דר' יהודה ולא לאוקמה כר' חנינא בן גמליאל דלא איירי בהא מתני'."

רבי יהודה לא חולק על רבי מאיר במפורש באותה משנה שבה אמר רבי מאיר את דבריו, אלא נלמד מדבריו בסוגיה אחרת.

והגמרא לא מזכירה את מי שחולק במפורש באותה משנה על רבי מאיר - רבי חנינא בן גמליאל - מפני שרבי יהודה גם סובר כמותו והוא כבר מוזכר במשנתנו [נראה כנימוק טכני-מתודי!]

3.3
הר"ן מסכת נדרים דף יא עמוד א:
הוא מוסיף על דברי הרשב"א לעיל בסעיף 3.2:

ואף על גב דאצטריך לדחוקי ולמימר תרי תנאי אליבא דרבי יהודה ולא בעי לאוקמא כרבי חנינא שלא נזכר בה כלל.


3.4
[על פי הסעיפים 3.1-3.3 לעיל ניתן ללמוד "קצת" על "עריכת הגמרא" ["עריכת הש"ס"]: עורך הגמרא משבץ שמות חכמים לפי הבנתו ועל סמך סוגיות אחרות-מקבילות ולאו דווקא על סמך עדות מוסמכת ומקור מפורש וישיר בסוגיה המדוברת!

4.
פירוש הרא"ש מסכת נדרים דף יא עמוד א:

אלא ר' יהודה היא. דהוא בר פלוגתיה דר' מאיר בכל מקום:

הוא מחדש חידוש גדול: מכיון שבמשנה שהובאו דברי רבי מאיר לגבי "תנאי כפול" משמע שהוא בא לחלוק על תנא אחר. כנראה שהחולק עליו הוא רבי יהודה שנחשב "בר פלוגתיה". אבל לא נראה, מפני שבאותה משנה רבי מאיר חולק ממש על רבי חנינא בן גמליאל כלעיל בסעיף 3.2.

אלא, צריך לומר, שכוונתו למשנתנו, שמכיוון שלא מתאים לרבי מאיר ממילא צריך לומר שמתאים ל"רבי יהודה" שנחשב "בר פלוגתיה" של רבי מאיר - בלי הוכחה ישירה.

4.1
למעשה הגמרא יכלה לומר שמשנתנו היא כרבי חנינא בן גמליאל שחולק במפורש על רבי מאיר במסכת קידושין דף סא - "שוטנשטיין", הערה 4.

5.
הערה כללית: הגמרא לא רוצה לומר שיש כאן דיעה שלישית, אלא או כרבי יהודה או כרבי מאיר. [בהמשך הסוגיה כן יש אפשרות כזאת].
 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר