סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סוגיות בדף היומי
מתוך הגליון השבועי "עונג שבת" המופץ בבני-ברק
גליון מס' 924

"זה יהושפט מלך יהודה כשהיה רואה תלמיד חכם היה עומד כסאו ומחבקו ומנשקו"

כתובות קג ע"ב


החיד"א בספר שו"ת חיים שאל, בסי' ע"א נשאל שאלה מענינת, אנו יודעים שאדם היושב ועובר לפניו זקן או ת"ח הרי הוא מצֻווה מן התורה לקום ממקומו כדי להדר את הזקן, שנא' "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן". קימה שיש בה הידור. מצד שני אנו יודעים שאין לזלזל חלילה בכבוד ספר תורה. מעתה יש מקום להסתפק מה הדין באדם היושב וס"ת בזרועו ותוך כדי ישיבתו נגלה לעיני היושב אדם זקן או ת"ח או רבו המובהק, האם חלה חובת קימה על היושב משום והדרת פני זקן, או שמא היות ואותו יושב אוחז בס"ת בזרועו אין זה מן הכבוד להקים את סה"ת ולטלטלו עבור כבודו של בשר ודם.

הגמ' במס' קדושין ל"ג: שואלת "מהו לעמוד מפני ס"ת" - האם צריך אדם לעמוד כאשר הוא רואה ס"ת. הגמ' עונה קו"ח: מפני לומדיה עומדים מפניה לא כ"ש, אם יש חובה לעמוד בפני הלומד תורה על אחת כו"כ שיש לעמוד לפני התורה עצמה. משתמע מדברי הגמ' שכבוד סה"ת עדיף על כבוד לומדי התורה, וא"כ יש מקום לומר שאותו אדם היושב וס"ת בזרועו אין עליו לקום בפני ת"ח משום כבוד התורה המונחת בזרועו. אבל הגאון החיד"א מכריע את השאלה הזו בראיה נפלאה מדברי גמרתנו. מסופר בגמ' בשעת פטירתו של רבי הק' אמר לתלמידיו "לבני גדול אני צריך, נכנס רבן גמליאל אצלו ומסר לו סדרי נשיאות, אמר לו "בני נהוג נשיאותך ברמים זרוק מרה בתלמידים" פרש"י "אימה שתהא אימתך עליהם". שואלת הגמ' איני והא כתיב "ואת יראי ה' יכבד" ואמר מר זה יהושפט מלך יהודה כשהיה רואה תלמיד חכם היה עומד מכסאו ומחבקו ומנשקו וקורא לו רבי רבי מורי מורי" הרי שאין לזרוק מרה בתלמידים. עונה הגמ' "לא קשיא הא בצינעא הא בפרהסיא". וכדברי רש"י, הא בצנעא - מכבד כל אחד ואחד, ובפרהסיא - מטיל עליהם אימה להודיע נשיאותו.

שואל הגאון החיד"א אנו יודעים שמלך בישראל חייב לשאת ס"ת בזרועו תמיד, וכדברי הרמב"ם בפ"ג הלכות מלכים: "לא הניחו לו אבותיו או שנאבד כותב שני ספרי תורה, אחד מניחו בבית גנזיו שהוא מצווה לו ככל אחד מישראל, והשני לא יזוז מלפניו, אלא בעת שיכנס לבית הכסא או לבית המרחץ או למקום שאינו נקי, יוצא למלחמה והוא עמו, נכנס והוא עמו, יושב בדין והוא עמו, מיסב הוא כנגדו, שנאמר והיתה עמו וקרא בו כל ימי חייו". נמצא שיהושפט המלך כאשר ישב ברור שספר התורה היה בזרועו אעפ"כ כשראה ת"ח היה עומד לכבודו.

ומכאן מסיק הגאון החיד"א שלמרות שהגמרא בקדושין אומרת "מפני לומדיה עומדים מפניה לא כ"ש", הרי זה כלפי החיוב של עמידה בפני ס"ת, ובזה יש קו"ח היות וקדושת הס"ת עודפת על כבוד הת"ח, אבל אין ללמוד מכך שהיושב וס"ת בזרועו צריך להמנע מלהתרומם לפני לומדי התורה, משום שהתורה עצמה מחבבת את לומדיה".

(האדמו"ר מטאלנא שליט"א)

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר