סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה

"אלא מעתה" - "אי הכי"

כתובות ז ע"א-ע"ב


אמר ליה רבא בר רב חנן לאביי:
אלא מעתה, שושבינין למה? מפה למה?
א"ל: התם שמא יראה ויאבד.
...
אמר רב פפי משמיה דרבא: לא תימא ביו"ט דשרי, הא בשבת אסור, דהוא הדין דאפילו בשבת נמי שרי, ומעשה שהיה כך היה.
רב פפא משמיה דרבא אמר: ביו"ט שרי, בשבת אסור.
א"ל רב פפי לרב פפא: מאי דעתיך? מתוך שהותרה חבורה לצורך - הותרה נמי שלא לצורך,
אלא מעתה,
מותר לעשות מוגמר ביו"ט, דמתוך שהותרה הבערה לצורך - הותרה נמי שלא לצורך!
...
אמר ליה רב אחא בריה דרבא לרב אשי:
אלא מעתה,
נזדמן לו צבי ביו"ט, הואיל ואינו שוה לכל נפש, ה"נ דאסור למשחטיה!
אמר ליה: אנא דבר הצורך לכל נפש קאמינא, צבי צריך לכל נפש הוא.
...
מיתיבי: מברכין לבתולה שבעה, ולאלמנה יום אחד;
מאי לאו אפילו אלמנה שנשאת לבחור!
לא, לאלמון.
אבל לבחור מאי? שבעה,
אי הכי,
ליתני: מברכין לבתולה שבעה, ולאלמנה שנשאת לבחור שבעה, ולאלמנה יום אחד!
מילתא פסיקתא קתני, דליכא בתולה דבצרה משבעה, וליכא אלמנה דבצרה מיום אחד.

לכאורה שני הביטויים "אלא מעתה" ו"אי הכי" דומים מאד, וכוונתם ללומר שלפי הנאמר עד שלב זה יתעורר קושי.
אולם לא כך.

1.

אמר ליה רבא בר רב חנן לאביי:

אלא מעתה, שושבינין למה? מפה למה?

"אלא מעתה" [לא כמו "אי הכי"]. השאלה היא מדין שלא הוזכר עדיין בסוגיה אלא מפרט אחר.

א"ל: התם שמא יראה ויאבד...

2.

אמר רב פפי משמיה דרבא: לא תימא ביו"ט דשרי, הא בשבת אסור, דהוא הדין דאפילו בשבת נמי שרי, ומעשה שהיה כך היה.
רב פפא משמיה דרבא אמר: ביו"ט שרי, בשבת אסור.
א"ל רב פפי לרב פפא: מאי דעתיך? מתוך שהותרה חבורה לצורך - הותרה נמי שלא לצורך,

אלא מעתה,

מותר לעשות מוגמר ביו"ט, דמתוך שהותרה הבערה לצורך - הותרה נמי שלא לצורך!

גם כאן משמעות הביטוי "אלא מעתה" - כפי שהסברתי לעיל - קושיה ממקרה אחר לגמרי.

3.

...אמר ליה רב אחא בריה דרבא לרב אשי:

אלא מעתה,

נזדמן לו צבי ביו"ט, הואיל ואינו שוה לכל נפש, ה"נ דאסור למשחטיה!
אמר ליה: אנא דבר הצורך לכל נפש קאמינא, צבי צריך לכל נפש הוא.

גם כאן משמעות הביטוי "אלא מעתה" - כפי שהסברתי לעיל - קושיה ממקרה אחר לגמרי.

4.

... מיתיבי: מברכין לבתולה שבעה, ולאלמנה יום אחד;
מאי לאו אפילו אלמנה שנשאת לבחור!
לא, לאלמון.
אבל לבחור מאי? שבעה,

אי הכי,
ליתני: מברכין לבתולה שבעה, ולאלמנה שנשאת לבחור שבעה, ולאלמנה יום אחד!
מילתא פסיקתא קתני, דליכא בתולה דבצרה משבעה, וליכא אלמנה דבצרה מיום אחד.


משמעות הביטוי "אי הכי" [בשונה מהביטוי "אלא מעתה"] היא שיש קושיה באותו עניין עצמו שדנים בו, שאם אמנם לבחור נותנין שבעה ימים צריך היה לכתוב באותה ברייתא "מברכין..."
 

תגובות

  1. יב תמוז תשפ"ב 09:38 האם יש מקור לזה בספרי כללי השס | אבא

    ידוע הרמבן שמעתה הוי כמו אי הכי. אבל האם החידוש של כבודו מופיע בספרי כללי השס או אי ו אלא חידושו בלבד. תודה . ויישר כח.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר