סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


בין ישראל לעמים, בין דוד לאחשורוש

מגילה יב ע"ב

 
"ביום השביעי כטוב לב המלך ביין, אטו עד השתא לא טב לביה בחמרא? אמר רבא: יום השביעי שבת היה, שישראל אוכלין ושותין, מתחילין בדברי תורה ובדברי תשבחות. אבל אומות העולם שאוכלין ושותין - אין מתחילין אלא בדברי תיפלות. ...
ויקצף המלך מאד, אמאי דלקה ביה כולי האי? אמר רבא: שלחה ליה: בר אהורייריה דאבא! אבא לקבל אלפא חמרא שתי ולא רוי, וההוא גברא אשתטי בחמריה. מיד וחמתו בערה בו
".

בָּרוּךְ הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחֹל, בֵּין אוֹר לְחשֶׁךְ, בֵּין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים, בֵּין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה. ההבדל בין ישראל לעמים, בין האור לחושך, ניכר ביחוד ביום השביעי הנבדל מששת ימי המעשה.

דרכו של רבי לוי יצחק מברדיצ'ב היתה לשבח את ישראל, להראות את יופיים ואת מעלתם על העמים. לוי ורבי יצחק תפסו במידתו של רבי לוי יצחק מברדיצ'ב, והראו את מעלתו של דוד מלך ישראל על פני מלכי האומות, במסכת ברכות דף ד ע"א:
"[תְּפִלָּה] לְדָוִד... שָׁמְרָה נַפְשִׁי כִּי חָסִיד אָנִי (תהלים פו, א-ב). לוי ורבי יצחק: חד אמר: כך אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם! לא חסיד אני? שכל מלכי מזרח ומערב ישנים עד שלש שעות, ואני חצות לילה אקום להודות לך. ואידך: כך אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, לא חסיד אני? שכל מלכי מזרח ומערב יושבים אגודות אגודות בכבודם, ואני ידי מלוכלכות בדם ובשפיר ובשליא כדי לטהר אשה לבעלה. ולא עוד: אלא כל מה שאני עושה אני נמלך במפיבשת רבי, ואומר לו: מפיבשת רבי! יפה דנתי, יפה חייבתי? יפה זכיתי? יפה טהרתי? יפה טמאתי? ולא בושתי".

כשם שלצורך תלמוד התורה לא בוש דוד לשאול את רבו – וְלֹא הַבַּיְשָׁן לָמֵד (אבות ב משנה ה), כך לא בוש לזלזל בעצמו לכבוד התורה.
גם דוד המלך אירע לו כמו לאחשורוש, שאשתו המלכה שגם היא בת מלך היתה, לעגה לו על השתטותו היתירה שלא עלתה בקנה אחד עם הנהגת המלכות של בית אביה. אך דוד לא קצף כולי האי, והוא אף לא פרש ממנה. אלא רק הוכיח אותה וענה לה לגופו של הענין, שדוקא בהנהגתו הוא בחר ה' – לפזז ולבזות עצמו לכבוד ארון ברית תורת ה'.
בירושלמי מסכת סוכה פרק ה הלכה ד:
"(שמואל ב' ו, כ) וַתֵּצֵא מִיכַל בַּת שָׁאוּל לִקְרַאת דָּוִד וַתֹּאמֶר מַה נִּכְבַּד הַיּוֹם מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר נִגְלָה הַיּוֹם לְעֵינֵי אַמְהוֹת עֲבָדָיו כְּהִגָּלוֹת נִגְלוֹת אַחַד הָרֵקִים. מהו אחד הריקים? אמר אבא בר כהנא הריקים זה ארכיסטיס {ראש הריקים}. אמרה: היום נגלה כבוד בית אבא. אמרו עליו על בית שאול שלא נראה מהם לא עקב ולא גודל מימיהם. ... (שמואל ב' ו, כא-כב) וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל מִיכַל לִפְנֵי ה' אֲשֶׁר בָּחַר בִּי מֵאָבִיךְ וּמִכָּל בֵּיתוֹ לְצַוֹּת אֹתִי נָגִיד עַל עַם ה' עַל יִשְׂרָאֵל וְשִׂחַקְתִּי לִפְנֵי ה'. וּנְקַלֹּתִי עוֹד מִזֹּאת וְהָיִיתִי שָׁפָל בְּעֵינָי וְעִם הָאֲמָהוֹת אֲשֶׁר אָמַרְתְּ עִמָּם אִכָּבֵדָה".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר