סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


טֶרֶם יִקְרָאוּ וַאֲנִי אֶעֱנֶה

תענית כה ע"ב

 
"שמואל הקטן גזר תעניתא וירדו להם גשמים קודם הנץ החמה, כסבורין העם לומר שבחו של צבור הוא, אמר להם: אמשול לכם [משל], למה הדבר דומה - לעבד שמבקש פרס מרבו, אמר להם: תנו לו ואל אשמע קולו. ...
ולשמואל הקטן שבחו של צבור היכי דמי? - אמר משיב הרוח - ונשב זיקא, אמר מוריד הגשם - ואתא מיטרא
".

פירש רש"י: "שבח צבור הוא - שעדיין לא קראו ונענו".
קשה, וכי לא צדקו בסוברם ששבח הוא להענות טרם יקראו? הלא מקרא מלא (ישעיהו סה, כד) וְהָיָה טֶרֶם יִקְרָאוּ וַאֲנִי אֶעֱנֶה!

אלא שמפורש בסוף הפסוק: עוֹד הֵם מְדַבְּרִים וַאֲנִי אֶשְׁמָע. אין שבח אלא אם נענו בעודם מדברים, שכבר החלו בתפילתם וניכר שבעטיה נענו. לכן פירוש טֶרֶם יִקְרָאוּ – טרם ישלימו קריאתם.
וכך מפורש בעבד אברהם: (בראשית כד, מה) אֲנִי טֶרֶם אֲכַלֶּה לְדַבֵּר אֶל לִבִּי וְהִנֵּה רִבְקָה יֹצֵאת. טֶרֶם אֲכַלֶּה להשלים – אבל אחר שהחילותי בתפילתי.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר