|
טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
הכא בארזי ואשוחי עסקינן – אשוח קיליקי
"מתחילין בערמת התבן. אמר רב כהנא: זאת אומרת מתחילין באוצר תחלה. מני רבי שמעון היא, דלית ליה מוקצה. אימא סיפא: אבל לא בעצים שבמוקצה אתאן לרבי יהודה, דאית ליה מוקצה! הכא בארזי ואשוחי עסקינן, דמוקצה מחמת חסרון כיס, ואפילו רבי שמעון מודה" (ביצה, ל ע"א).
פירוש: שנינו במשנה: ומתחילין בערמת התבן. אמר רב כהנא: זאת אומרת: מתחילין באוצר תחלה. כלומר: מותר לכתחלה ליטול ביום טוב דברים מן האוצר (המחסן) אף שהוא מיועד למטרות אחרות, ואין אומרים שהקצה אותו מדעתו. ואם כן מני [כשיטת מי היא] משנה זו כשיטת ר' שמעון היא דלית ליה [שאין לו, שאינו סובר] דין מוקצה, שלשיטתו אין איסור טלטול ושימוש בשבת וחג בדברים שאדם מקצה מדעתו. ומקשים: אימא סיפא [אמור את סופה] של אותה משנה: אבל לא בעצים שבמוקצה. אם כן, אתאן [הגענו] לשיטת ר' יהודה, דאית ליה [שיש לו, שהוא סובר] את דין מוקצה! ומתרצים: הכא [כאן] בארזי ואשוחי עסקינן [בארזים ואשוחים אנו עוסקים] שהם עצים יקרים שאין משתמשים בהם להסקה אלא רק לבנינים חשובים, וזה הוא מוקצה מחמת חסרון כיס, כלומר דבר שאדם הקצהו לא מחמת איסור שבו, אלא מחמת חסרון כיס אם ישתמש בו, ובזה אפילו ר' שמעון מודה שיש לאסור את טלטולם משום מוקצה (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).
ראו עוד במאמר "ברוש ברתי תדהר שאגא ותאשור שורבינא" (בבא בתרא, פ ע"ב).
|
תמונה 1. אשוח קיליקי צילם: Elie plus |
תמונה 2. אשוח קיליקי - אצטרובלים צילם: Elie plus |
י. פליקס, 'עצי בשמים יער ונוי – צמחי התנ"ך וחז"ל', עמ' 248.
א. המחבר ישמח לשלוח הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - [email protected]
ב. לעיתים ההודעות עלולות להשלח על ידי GMAIL למחיצת ה"ספאם" שלך לכן יש לבדוק גם בה אם הגיעו הודעות כנ"ל.
כתב: ד"ר משה רענן. © כל הזכויות שמורות
הערות, שאלות ובקשות יתקבלו בברכה.