סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סוגיות בדף היומי
מתוך הגליון השבועי "עונג שבת" המופץ בבני-ברק
גליון מס' 853

 

"אין צדיק נפטר מן העולם עד שנברא צדיק כמותו שנאמר וזרח השמש ובא השמש"

יומא לח ע"ב


בספר "עזרת ישראל" לגאון רבי ישראל זיטמן על מסכת מגילה מופיע הסבר נפלא בשם המגיד הק' מקוזניץ. נאמר שם במגילה י"ג: על הפסוק "הפיל פור הוא הגורל" תנא כיון שנפל פור בחודש אדר שמח שמחה גדולה אמר נפל לי פור בירח שמת בו משה ולא היה יודע שבשבעה באדר מת ובשבעה באדר נולד. דברי הגמ' שם כפשוטם מתבהרים: כי חוסר הידיעה של המן היה בזה שלא ידע שאמנם בז' באדר מת משה, אבל גם בז' באדר נולד משה רבנו, אבל הדבר תמוה! כיון שסוף סוף בז' באדר מת משה רבנו, הרי שחודש זה מוכן לפורענות, מה יש לנו מכך שבאותו יום גם נולד משה רבנו, 120 שנה לפני שהוא נפטר, כלום כאשר נפטר אדם ניתן למצוא תנחומים בכך שהוא גם נולד. המגיד מקוזניץ מסביר את דברי הגמ' על סמך דברי גמרתנו, מה שהמן לא ידע שביום שמת משה רבנו נולד משה רבנו חדש, שהרי אין צדיק נפטר מן העולם עד שנברא צדיק כמותו, וכיון דאיתפשטותא דמשה בכל דור ודור, הרי הצדיק החדש שנולד מפטירתו של משה רבנו אף הוא משה רבנו, כמו שראינו בכמה מקומות בש"ס שנאמר: "משה שפיר קאמרת", ורש"י אומר: שכל ת"ח הוא בבחינת משה רבנו, וזו היתה טעותו של המן, המן חשב: שפטירתו של משה רבנו מסמנת סיום תקופה, אבל זוהי טעות, משום שהקב"ה דאג לשתול צדיקים בכל דור ודור, כל דור ומנהיגו, ויפתח בדורו כשמואל, ולכן יש לבהר את דברי הגמ' במסכת מגילה אחרת, המן לא ידע שלמרות שבז' אדר מת משה, אבל באותו יום נולד כבר משה חדש.

(האדמו"ר מטאלנא שליט"א)

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר