סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה

"אומר אני"

פסחים עה ע"א


תנו רבנן: חתכו ונתנו על גבי גחלים. רבי אומר: אומר אני שזה צלי אש.

1.
הרמב"ם פוסק כ"רבי" ומסבירים:

2.
כסף משנה הלכות קרבן פסח פרק ח הלכה י:

[י] הסיק את התנור וגרף את כל האש וכו'. מימרא דר"י (דף ע"ה). ומ"ש חתכו ותלהו על גבי גחלים הרי זה צלי אש. ברייתא שם בשם רבי ומשמע לרבינו דכיון דלא אשכחן מאן דפליג עליה נקטינן הכי:

ונראה להקשות הרי הביטוי "רב... אומר" מלמד שבא לחלוק. אמנם כך הוא הכלל כאשר מוזכרת דעה שקודמת לזו, ואילו כאן בברייתא אין דעה כזאת, ולכן אומר ה"כסף משנה", שאין חולקים על "רבי"

3.
וראה מה שכתבנו על מסכת שבועות דף לו:

שם בגמרא:

והמקלל אביו ואמו וכו'.
מאן חכמים? רבי מנחם בר יוסי;

דתניא, רבי מנחם בר יוסי אומר: +ויקרא כ"ד+ בנקבו שם יומת - מה ת"ל שם? לימד על המקלל אביו ואמו, שאינו חייב עד שיקללם בשם.

כלומר, הגמרא טוענת שחכמים שבמשנתנו הוא למעשה התנא "רבי מנחם בר יוסי", ומוכיחה זאת מברייתא.

ושם הארכנו. אולם לענייננו נצטט רק קטע:

... אלא אפשר לומר: אמנם בברייתא כתוב רק "רבי מנחם בר יוסי אומר..." ולא מוזכרים חכמים שחולקים עליו. אולם מכיון שהלשון הוא: "רבי... אומר..." משמע שהוא בא לחלוק, וכנראה שידוע לגמרא שחכמים חלקו עליו, לכן סוגייתנו מדגישה שמשנתנו היא כרבי מנחם בר יוסי [ובניגוד לחכמים שחולקים עליו, כנראה, בברייתא]. וכל זה אם נאמר שגם בתחילת משנה הביטוי : רבי.... אומר..." בא לחלוק. [ראה "בית אהרן", כרך ג, מעמוד שעב]

4.
הביטוי "אומר אני" - 23 מופעים בש"ס ורק לגבי רבי יהודה הנשיא [עוד פעם אחת במסכת גיטין באופן עקיף על רבי].


4.1
יש אומרים שזה משום ענוותנותו של רבי, אבל קשה מדוע זה ייחודי לרבי יהודה הנשיא, אלא כנראה יש לומר, שהכוונה היא לומר, שהלכה זו נאמרה על ידי רבי יהודה הנשיא כדעתו הפרטית ולא כפסק הלכה של בית דינו של רבי יהודה הנשיא.

4.2
וכדברים האלה אומר הרב מרגליות בספרו "יסוד המשנה ועריכתה", עמוד יח:

ההוספות וההכרעות האלו נטבעו במשנתו בהסכם חכמי בית ועדו ובהיות החכמים שאתו רבים ולפעמים לא כדעתו דעתם - והמטרה אשר שאף אליה רבינו הקדוש היתה עריכת משנה מוסכמת ולא משנה פרטית כלפנים - הוכרח לפעמים לסתום משנתו נגד דעת עצמו, ואז מתניתין דלא כרבי, או הביא דעת עצמו כדעת אחד התנאים האחרונים ובהיות הוא המסדר טבע בסגנון אומר אני.

4.3
ויש להעיר: דבריו הנ"ל מתאימים למשנה אבל בברייתא הרי לא מדובר ש"רבי" ערכם. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר