סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מאת: הרב יהודה קוק
מחבר ספר "נופת צופים"

אם יש לשדים גוף או רק נפש

פסחים קי ע"א


אמר ר' יוסף אמר לי יוסף שידא, אשמדאי מלכא דשידי ממונה הוא אכולהו זוגי וכו'. ויל"ע אי אית ליה לשדים "גוף" או לא.

והנה יעוי' בב"ר [פרשה לא' אות יג'] שכ' ומכל החי מכל בשר שנים וגו', א"ר הושעיא אפי' רוחות נכנסים עם נח אל התיבה שנא' מכל החי, מאותם שנבראו להם נפשות ולא נברא להם גופין וכו' יעו"ש, והביאו רש"י בקצרה. ומש"כ דמאותם שנבראו וכו' ולא נברא להם "גופין", יעו"ש בפי' המתנו"כ והמהרז"ו שציינו למבואר בב"ר לעיל (ס"פ ז' אות ה') שכ' רבי אומר אלו השדים שברא הקב"ה את נשמתן ובא לבראות את גופן וקדש השבת ולא בראן, ללמדך דרך ארץ מן השדים שאם יהיה ביד אדם חפץ טוב או מרגלית ערב שבת עם חשיכה אומרים לו השלך ממך, שמי שאמר והיה העולם היה עסוק בברייתו של עולם וברא את נשמתן של השדים בא לבראות את גופן, וקדש שבת ולא בראן, עכ"ל הב"ר יעו"ש. וכן יעוי' באבות (פ"ה מ"ו) די"א שאף המזיקים נבראו בע"ש בין השמשות, וע"ש ברע"ב דהביא לב"ר הנ"ל. ומבואר א"כ דליכא לשדים "גוף" אלא "נפש", וא"כ ע"כ דלא שייך אצלהם "אכילה ושתייה" וכו'.

אולם צ"ע בזה, דיעוי' בפ"ב דחגיגה (טז.), וכ"ה באדר"נ (פרק לז' אות ג') ת"ר ששה דברים נאמרו בשדים וכו' שלשה כבני אדם אוכלים ושותים כבנ"א פרים ורבים כבנ"א ומתים כבנ"א וכו' יעו"ש, וע"ש בתוס' שכ' דה"מ למיחשב שאף ישנים ומוציאים ריעי כבנ"א וכו', אלא דהוי בכלל הני וכו' ע"ש. ומבואר א"כ להדיא דאיכא גוף לשדים, דאל"כ אינו שייך אצלהם כלל כל ענינים אלו דאכילה וכו', וכן יעוי' ברפ"ז דגיטין (סח.) בעובדא דאשמדאי מלך השדים עם שלמה המלך דמבואר דאשמדאי היה רגיל לשתות מים וכשלא היה לו מים והיה צמא טובא שתה יין יעו"ש, וצ"ע.

אכן מצאתי ב"רבינו בחיי" בפ' יתרו (כ', ד') שכ' בזה"ל, ואשר במים מתחת לארץ, שלא יעשה צורת השדים שבתהום וכו'. ומן הידוע כי השדים לג' חלקים נחלקים, יש מהם שוכנים באויר בגלגלי היסודות, והם המחלימים את האדם בלילה, ויש מהם שוכנים בקרבנו והם המחטיאים האדם, ויש מהם שוכנים בתהומות ים, ואלמלא נתנה להם רשות לעלות היו מחריבים את העולם, עכ"ל יעו"ש. וא"כ אפשר דהשדים ששוכנים "בתהומות ים" אית להם "גוף" וכן השוכנים "באויר" ומשא"כ השוכנים "בקרבנו" ודאי שאין להם "גוף", וא"כ מש"כ בב"ר שם דלא ברא הקב"ה גוף לשדים היינו לחלק השדים ששוכנים בקרבנו, אולם השדים ששוכנים בתהומות ים ובאויר י"ל דאית להם גוף ובהא איירי בפ"ב דחגיגה ובשאר הני גמ' שכ' דאוכלים ושותים ופו"ר וכו' דמוכח דאית להם גוף, וא"כ לק"מ. והבן בס"ד.

וכן יעו"ש ברבינו בחיי בפ' נח עה"פ מכל החי וגו', ובפ' וארא (ז', יא') עה"פ בלהטיהם וגו' שכ' דהשדים והיינו המלאכים השוכנים "בגלגלי היסודות" הרי הם "בעלי גופות" והם שנכנסו לתיבה וכו', יעו"ש בזה. וכן יעוי' בר' בחיי וברמב"ן בפ' אחרי מות (יז', ז') עה"פ ולא יזבחו וגו', ובר' בחיי בפ' האזינו (לב', יז') עה"פ וזבחו לשדים וגו' בזה. וא"כ הכל אתי שפיר. וע"ע מש"כ בס"ד בקונטרס נופת צופים עה"ת בפ' נח בכ"ז, ותמצא נחת.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר