סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה

"רבי אילעא"; "אמר רבי... משום רבי..."

פסחים לט ע"א


תני דבי (רבי) שמואל, אלו ירקות שאדם יוצא בהן ידי חובתו בפסח: בחזרת, בעולשין, ובתמכא, ובחרבינין, ובחרגינין, ובהרדופנין. רבי יהודה אומר: אף חזרת יולין וחזרת גלין כיוצא בהן.
רבי אילעא אומר משום רבי אליעזר: אף ערקבלים.
וחזרתי על כל תלמידיו
ובקשתי לי חבר, ולא מצאתי.
וכשבאתי לפני רבי אליעזר בן יעקב הודה לדברי
. רבי יהודה אומר: כל שיש לו שרף. רבי יוחנן בן ברוקה אומר: כל שפניו מכסיפין. אחרים אומרים: [כל] ירק מר יש לו שרף ופניו מכסיפין. - אמר רבי יוחנן: מדברי כולן נלמד: ירק מר יש לו שרף ופניו מכסיפין. אמר רב הונא: הלכה כאחרים.

1.
רבי אילעא אמר דין משום רבי אליעזר.

2.
רבי אילעא היה בן דורו של רבי עקיבא [כנראה שמדובר ברבי עילעא=רבי אילעי אביו של רבי יהודה בר אילעי]. ואם אמנם היה בן דורו של רבי עקיבא הרי שסביר שגם הכיר את רבי אליעזר [=רבי אליעזר בן הורקנוס=רבי אליעזר הגדול] שהיה רבו של רבי עקיבא,

3.
ואם כן, מדוע הניסוח בגמרא הוא "משום רבי אליעזר", שמשמעו בדרך כלל הוא, שלא שמע ממנו כי לא חי בדורו.

4.
ורבי אילעא אומר "וחזרתי על כל תלמידיו". למי הכוונה?

5.
בפשטות מדובר בתלמידי רבי אליעזר הגדול שכנראה היו גם הם בני דורו של רבי עילעא, כלומר, מדובר בחבריו של רבי אילעא עצמו.

6.
ומוסיף רבי אילעא ששאל את רבי אליעזר בן יעקב והסכים לדינו של רבי אילעא. רבי אליעזר בן יעקב היה תלמידו של רבי עקיבא וממילא [לפי האמור לעיל] יוצא שהיה צעיר גם מרבי אילעא עצמו, וסביר שרבי אליעזר בן יעקב לא שמע בכלל מרבי אליעזר הגדול [שחי 2 דורות לפניו].

7.
ולכן נראה להסביר: אצל התנאים מקובל שכאשר תנא אמר דבר בשם רבו לא מובא הניסוח "אמר רבי... אמר רבי..." אלא משתמשים בניסוח "אמר רבי.. משום רבי...". ולכן בהחלט יתכן שרבי אילעא שמע את הדין במפורש מפיו של רבי אליעזר הגדול.

אלא שרבי אילעא ממשיך ואומר שבדק אצל שאר תלמידי רבי אליעזר [האם יתכן שמדובר אפילו ברבי עקיבא?] והוא אומר כך: "ובקשתי לי חבר ולא מצאתי". נראה, שאין כוונתו שחיפש אישור לדברים ששמע מרבו, אלא כוונתו היא, שחיפש בין חבריו מי שמוכן לפסוק כרבי אליעזר [שהרי רבי אליעזר מוגדר כ"שמותי" – מבית שמאי - ושבדרך כלל אין הלכה כמותו] ו"לא מצאתי" פירושו, שלא מצא מי שפוסק כרבי אליעזר. ואז הוא מוסיף, שרבי אליעזר בן יעקב "הודה לדברי" - כנראה כוונתו שרבי אליעזר בן יעקב פסק כרבי אילעא - וכנראה בלי קשר לרבי אליעזר הגדול !

8.
אם נשער שרבי אילעא חי בדור מאוחר יותר - בזמן רבי יהודה הנשיא, אזי ביאור הסוגיה יותר פשוט. הוא שמע מאחד מרבותיו שכך פסק רבו של רבי עקיבא - רבי אליעזר הגדול. הוא ברר אצל תלמידי רבי אליעזר הגדול שהם היו רבותיו של רבי אילעא ולא מצא תימוכין ששמעו כך ישירות מרבי אליעזר הגדול, עד ששמע מרבי אליעזר בן יעקב – שלפי ההסבר הנוכחי היה בדור של רבותיו של רבי אילעא - והוא אישר שכך אמר רבי אליזר הגדול [כנראה שרבי אליעזר בן יעקב שהיה מתלמידי רבי עקיבא זכה לשמוע באופן אישי וישיר גם את רבי אליעזר הגדול! 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר