סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 


פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"


"שאלו את שלמה איזהו בן העולם הבא, אמר להם כל שכנגד זקניו כבוד"
מפני מה דווקא אדם זה הוא בן העולם הבא?


תמה רבינו יונתן אייבשיץ ("יערות דבש") מדוע צריך היה את שלמה וחכמתו כדי להשיב על שאלה זו, הלא ישנם פסוקים מפורשים בתורה ובנביאים המורים את הדרך אשר ילך בה האדם וישכון עליו אור. ועוד צריך להבין את עצם תשובתו של שלמה המלך – מדוע דווקא מי שכנגד זקניו כבוד, הוא שיזכה לעולם הבא.

וביאר הרבי ר' יונתן, שהנידון הוא לגבי תוכחה שהיא חובה על גדולי הדור, אך קשה לקיימה ממה נפשך. שכן אם הגדולים יעלימו עין מפשעי ועוונות הדור, ולא יוכיחו וייסרו את בני דורם על חטאותיהם, הרי עונשם יהיה קשה מאד ולא יזכו לעולם הבא. ומאידך, אם יקיימו מצוות תוכחה – הלא לא תהא רוח הבריות נוחה מהם, וכבר שנינו באבות (ג, י) שמי שאין רוח הבריות נוחה ממנו – אין רוח המקום נוחה ממנו. ונמצא שאיך שלא ינהגו גדולי הדור – לא יזכו לעולם הבא.

עתה מתבארים דברי הגמרא כמין חומר, שכן זו היתה השאלה ששאלו את שלמה המלך, 'איזהו בן העולם הבא' – כיצד יוכל גדול הדור להוכיח את בני דורו ועדיין לזכות לעולם הבא. והחכם מכל אדם השיב, 'על שכנגד זקניו כבוד', והיינו שודאי שעל גדול הדור להוכיח את בני דורו על חטאיהם ופשעיהם. ואל לו לחשוש שמחמת זאת לא תהא רוח הבריות נוחה הימנו, משום שרק המוני העם הם ששונאים את המוכיח, אבל זקני העדה מוסיפים לאהוב את המוכיחים. ואהוב על הבריות נקרא מי שאהוב על הזקנים שהם שנחשבים ל'בריה' שאינה מתבטלת. ולכך, 'כל שכנגד זקניו כבוד', - מי שנחשב ואהוב אצל זקני הדור, אזי הוא בן העולם הבא.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר