סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה

אמורא מובא לפני תנא - מדוע?; "בית שמאי"

עירובין  עב ע"א


גמרא. אמר רב נחמן: מחלוקת במסיפס, אבל במחיצה עשרה - דברי הכל עירוב לכל חבורה וחבורה.
איכא דאמרי,
אמר רב נחמן: אף במסיפס מחלוקת.
פליגי בה רבי חייא ורבי שמעון ברבי; חד אמר: מחלוקת במחיצות המגיעות לתקרה, אבל מחיצות שאין מגיעות לתקרה - דברי הכל עירוב אחד לכולן. וחד אמר: מחלוקת במחיצות שאין מגיעות לתקרה, אבל מחיצות המגיעות לתקרה - דברי הכל צריכין עירוב לכל חבורה וחבורה

1.
יש בסוגיה כמה דרכים להסביר במשנה את מחלוקת בית הלל ובית שמאי.

2.
וקשה: מדוע דברי רב נחמן מובאים לפני דברי רבי חייא ורבי שמעון ברבי [בנו של רבי יהודה הנשיא] שחיו בדור המעבר בין התנאים לאמוראים!

3.
ואולי הסיבה היא, שדברי רב נחמן מדגישים יותר את שיטת בית שמאי [שאין הלכה כמותם] והמחלוקת השניה בגמרא מדגישה יותר את דעת בית הלל, אבל ברור שהיסטורית דבריהם נאמרו לפני דברי רב נחמן,

4.
או אולי ניתן לומר, שמהגמרא משמע, שאמוראים שחיו מאוחר יותר מרב נחמן ["סתמא דגמרא"] הם אלה שהביאו את המחלוקת בין רבי חייא לרבי שמעון ברבי.

5.
וראה ב"מתיבתא", הערה כז, וב"ילקוט ביאורים", עמוד קסד, שאמוראים נוהגים להסביר גם את דברי בית שמאי במשנה, ואילו תנאים מאוחרים לא היו אומרים דינים שמתאימים לדעת בית שמאי [כי כבר בתקופת התנאים נקבע שהלכה כבית הלל] אלא אם כן ההסבר נועד להבהיר טוב יותר את דעת בית הלל.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר