סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סוגיות בדף היומי
מתוך הגליון השבועי "עונג שבת" המופץ בבני-ברק
גליון מס' 804

 

"אמר אביי פרפיסא [עציץ נקוב]...היה מונח על גבי קרקע והניחו על גבי יתידות מחייב משום תולש היה מונח על גבי יתידות והניחו על גבי קרקע חייב משום נוטע"

שבת פא ע"ב


אדם שיש לו בבית עציץ נקוב, והעציץ היה מונח על גבי מדף, המדף חצץ בין יניקת הקרקע לבין העציץ, הנוטל את העציץ מן המדף ומניחו על גבי קרקע חייב משום נוטע, שהרי הוא הגביר את היניקה על ידי הנחת העציץ על גבי הקרקע. ההגהות אשר"י כאן במקום מביא את שיטתו של הר"י מבעלי התוס' אדם שלוקח את אותו עציץ ומניחו על גבי קרקע אין לו חיוב מדאורייתא אלא רק מדרבן משום דאע"ג דמונח על גבי יתדות יונק מן הקרקע קצת, הלכך מדאורייתא אינו חייב משום נוטע, אלא אך ורק מדרבנן.

האגלי טל האדמו"ר מסוכוט'צוב שואל על ההגהות אשר"י קוש' עצומה. במס' מועד קטן ב: מובאת שיטת רב יוסף שהמנקש חייב משום זורע, רש"י מסביר "מנקש תולש עשבים רעים מתוך הטובים, וכי עקר להו צמחי הני טפי". ע"י עקירת העשבים הרעים צומחים העשבים הטובים יותר טוב, משום שעד עכשיו ינקו גם את העשבים הרעים הוא הוסיף יניקה לעשבים הטובים.

שואל האדמו"ר מסוכוטשוב, אם סבור ההגהות אשר"י בשם הר"י שאדם שמוריד עציץ מעל גבי קרקע פטור משום שגם קודם הורדת העציץ היתה יניקה, והמוריד את העציץ רק הוסיף יניקה הרי גם המנקש רק הוסיף ביניקה ומדוע חייב מנקש משום זורע על הגברת היניקה האגלי טל נשאר על קוש' בצ"ע.

(האדמו"ר מטאלנא שליט"א)

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר