|
בתי ישראל ביישובם / הרב הלל בן שלמה
ברכות נח ע"ב
נאמר בברייתא בגמרא, כי הרואה בתי ישראל ביישובם אומר: "ברוך מציב גבול אלמנה". רש"י כותב, "כגון ביישוב בית שני". למה כוונת רש"י? מסתבר לומר, שרש"י בא לומר, שאין המדובר על בתי ישראל בחוץ לארץ, אלא דווקא בארץ ישראל, כאשר עם ישראל חזר אל מקומו, כפי שהיה בימי בית שני. לפי דברים אלו נראה לכאורה, כי בימינו, שזכינו לחזור לארצנו, עלינו לברך על ראיית בתי ישראל. כך עולה מדברי הב"י והב"ח (או"ח סימן רכד), המבאר שדבר זה אינו תלוי בבנין המקדש, אלא בעצם יישובם של ישראל בתוקף בארצם (ואע"פ שבימי בית שני היה שלטון מסוים לגויים על ישראל, הדבר נחשב לבתי ישראל ביישובם לעניין הברכה). אמנם, מסתבר שהגרים בארץ ישראל ורואים כל הזמן את הבתים אינם מתחייבים, שהרי לגבי ברכות הראייה הנשנות בפרק זה מבואר בתוספות (נד,א ד"ה הרואה), שהמדובר דווקא כשלא ראה אותם שלושים יום; אבל יש מקום לומר, שבן חו"ל הבא לבקר בארץ אחרי למעלה משלושים יום שלא היה שם (והוא הדין לבן א"י שלא היה בארץ במשך שלושים יום), שיצטרך לברך כאשר יראה את בתי ישראל (וראה בשו"ת משנה הלכות חלק י סימן עה, שאם לא בירך בתחילה הפסיד את הברכה). |