סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביאור המושג: "תניא נמי הכי"

נידה מח ע"ב


תניא נמי הכי, א"ר אליעזר בר' צדוק, כך היו מפרשין ביבנה, ואמרו: כיון שבא תחתון - שוב אין משגיחין על עליון.

 

1.
בפשטות יש כאן הוכחה מברייתא למשנה [שהסימן התחתון הוא העיקר], וזה תמוה [ולכן יש ראשונים שלא גורסים כאן כלל את הביטוי הזה], ראה "מתיבתא", הערה ה.

2.
וראה ב"ילקוט ביאורים", עמוד קנט, בשם הריטב"א, שבברייתא יש הדגשה מיוחדת שסומכים על התחתון ולא על העליון.

3.
ונראה לחדש: בברייתא מודגש, שדין זה נאמר כבר בתקופה קדומה של חכמי יבנה [תקופת רבי יוחנן בן זכאי], וניתן לומר שלכן הגמרא משתמשת בביטוי "תניא נמי הכי", לא שהמשנה זקוקה לחיזוק מברייתא, אלא ללמדנו שלדין המשנה יש כבר מסורת עתיקת יומין. ואולי אף יותר מכך: הברייתא הובאה כדי ללמדנו, שמשנתנו עצמה היא עתיקת יומין ושחכמי יבנה כבר פירשו אותה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר