סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביאור הביטוי: "מתקיף"

נידה לג ע"א


מתקיף לה רבי יעקב: אימא כהיא, מה היא - לא חלקת בה בין מגעה למשכבה, לטמא אדם ולטמא בגדים לחומרא, אף הוא - לא תחלוק בו בין מגעו למשכבו לטמא אדם ולטמא בגדים לקולא! אמר רבא: עליו – להטם הערהעינו משמע.

1.
משמע מהגמרא שרבי יעקב "מתקיף" [מקשה] על הברייתא.

2.
וקשה: הרי הביטוי "מתקיף" - בדרך כלל - בא כדי להקשות מסברא על דברי אמורא.

3.
[ראה גם "שוטנשטיין", הערה 21] ומובא ב"הליכות כולם" וב"יד מלאכי":

ושמא האי אתקפתא בכאן לאו דווקא אלא כמתמיה על הדבר כדי להבין טעמו ודכוותיה אשכחן בפרק המפקיד מתקיף לה רמי בר חמא וכו' ופירש"י לשם דאמתני' קמתמה וכו' שיטה עכ"ל

וכן מופיע בהמשך העמוד:

מתקיף לה רמי בר חמא: ותספרנו, ואנן נמי ניספריה, דקיימא לן מקצת היום ככולו!

כלומר, לפעמים "מתקיף" איננו קושיה [שאם לא יהיה לה תרוץ ישתנה הדין], אלא מהווה רצון למצוא את ההסבר לדין הידוע והמקובל.

4.
וכך משמע בסוגייתנו לגבי ה"מתקיף" השני [של רמי בר חמא], שלא יתכן שרמי בר חמא – המקשה – חולק על הדין וסובר כהכותים, אלא שהוא היה תמה על הדין ולא ידע מדוע באמת הדין של הכותים לא נכון ["מתיבתא", "ילקוט ביאורים", עמוד קל, ובראשונים, שם, הערה סא].

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר