סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביאור הביטויים: "תנן"; "תניא"

נידה ג ע"ב


והתניא, המדלה עשרה דליים מים בזה אחר זה ונמצא שרץ באחד מהן - הוא טמא וכולן טהורין. ואמר ריש לקיש משום רבי ינאי: לא שנו אלא שאין לה אוגנים"

1.
הב"ח משנה גירסא מ"והתניא" ל"והתנן" מפני שמדובר במשנה במסכת טהרות [פרק ד משנה ד]:

2.
משנה מסכת טהרות פרק ד משנה ד:

[ד] כזית מן המת בפי העורב ספק האהיל על האדם ועל הכלים ברה"י =ברשות היחיד= ספק אדם טמא ספק כלים טהור הממלא בעשרה דליים ונמצא שרץ באחד מהן הוא טמא וכולן טהורין המערה מכלי לכלי ונמצא שרץ בתחתון העליון טהור:

ותוס' בסוגייתנו מעיר שבמשנה לעיל לא נאמרו המילים "בזה אחר זה", ולכן מדובר בברייתא ולא במשנה הנ"ל [ראה "מתיבתא", הערה יח, וב"ילקוט ביאורים", עמוד מב, ובהערה סח, וראה שם בביאור הסוגיה, וראה גם ב"שוטנשטיין", הערה 13].

3.
כבר הערנו כמה פעמים על עניין זה של "תנן" ו"תניא", אולם בסוגייתנו חשוב להעיר 2 הערות:

3.1
ייתכן - כך לפי הב"ח שמשנה את הגירסא ל"והתנן" - שהגמרא מצטטת משנה ומשלבת בתוך הציטוט תוספת הסבר! [בסוגייתנו - תוספת של המילים "בזה אחר זה"].

3.2
ייתכן שכעיקרון משניות ממסכת טהרות מובאות בש"ס בפתיחה של "תניא" [ברייתא] מפני שלא היו ידועות כל כך.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר