סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מעט מאורו של הדף היומי
הרב יהודה זולדן

 

קרבן פסח על השובע


"אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן" (קיט ע"ב). לפי שמואל, אין לאכול שום דבר, אחר קרבן הפסח: "שלא יאבד ממנו טעם הפסח, ולפי שדינו ליאכל בסוף על השובע, וכן כל הקרבנות כדכתיב: 'למשחה' (במדבר יח, ח)- לגדולה, כדרך שהמלכים אוכלין" (רשב"ם שם).

הרשב"ם מנמק את אכילת קרבן פסח על השובע, בנימוק שמקורו בהלכה אחרת בקרבנות אחרים: "ורשאין הכהנים ליתן לתוכו יין ושמן דבש. מאי טעמא? אמר קרא: 'למשחה' (במדבר יח, ח) - לגדולה, כדרך שהמלכים אוכלין" (סוטה טו ע"א). כהנים אף "רשאים לשנות באכילתן, לאכלן צלוין ושלוקין ומבושלין" גם כן בשל נימוק זה- למשחה, לגדולה (זבחים צא ע"א)

הרשב"ם הרחיב את העיקרון של אכילה כדרכם של מלכים גם ביחס לאכילת קרבן פסח על השובע. הגרי"ז סולוביצ'יק, (מובא אצל: הרב חיים סולוביצ'יק, חידושים על הש"ס [סטנסיל], "בדין אכילת פסח על השובע") כותב שהחידוש בכך הוא שאכילה על השובע בקרבנות אחרים היא דוקא באכילת כהנים, ולא באכילת בעלים, ואילו בקרבן פסח, גם בעלי הקרבן צריכים לאכול על השובע.

ספר החינוך (מצוה קב) מסביר מדוע קרבנות נאכלים ע"י הכהנים: "'ובאמת כי מן הנהגת הכבוד אל הקרבן שהכפרה תלויה בו, להיותו נאכל אל המשרתים בעצמם ...וכל זה מראה בענין גדולה וחשיבות". הרב שאול ישראלי ("במצות אכילת קרבן פסח על השובע", שערי שאול- פסחים, עמ' קעב- קעג) מסביר את אותו רעיון גם על אכילת קרבן פסח: "ומאחר וגם בקרבן פסח ישנה מצות עשה מצד הקרבן שיאכל ע"י הבעלים כמו בקדשים בחלק הכהנים, צריך לומר שבפסח ישנו גם כלפי כל ישראל ההתכבדות של קרבן פסח ע"י שישראל יאכלוהו, וחוזר מעתה גם למשחה שנאמר בקרבנות בהלכות הכהנים, בקרבן פסח גם לגבי ישראלים כולם".

לפיו, בלילה זה, גם הישראלים הם ככהנים האוכלים את בשר הקדשים, ונוהגים כבני מלכים. כל אחד, הוא מעין כהן גדול-קטן, כשהוא אוכל את הקרבן, ועליו לנהוג כמלך. ישנה התפרצות החוצה של המקדש, אצל כל אחד במקומו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר