הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
הסבר הביטוי: "אמורא מאוחר"
[ביאור מונחי הקישור בגמרא]
תמורה כה ע"א
א"ל רב עמרם לרב ששת: אמר על הבכור עם יציאת רובו עולה, עולה הוי או בכור הוי? עולה הוי - דכל פורתא ופורתא דקא נפיק הוא כליל, או בכור הוי, דכל פורתא ופורתא דקא נפיק במילתיה הוא? ל"א: שכן קדושה חיילא עליה, או דלמא: בכור הוי - שכן קדושתו מרחם? א"ל: מאי תיבעי לך? היינו דבעי אילפא, אמר על הלקט עם נשירת רובו יהא הפקר, לקט הוי או הפקר הוי? לקט הוי - שכן קדושתו בידי שמים, או דלמא הפקר הוי - שכן זוכין בו עניים ועשירים? ואמר אביי: מאי תיבעי ליה? דברי הרב ודברי תלמיד דברי מי שומעים? הכא נמי: דברי מי שומעים.
משמע מהגמרא, שרב ששת סובר כאביי וזה לא ייתכן כי אביי ["אמורא מאוחר"] חי אחרי רב ששת. (ראה מתיבתא", הערה כד), ככל הנראה "עורך הגמרא" הוא זה, ש"שיבץ" את שמות החכמים משיקולים שונים. ["הושתל" אחרי רב אשי ורבינא?]