סקר
איך הלימוד שלך בעקבת הקורונה?






 

סוגיות בדף היומי
מתוך הגליון השבועי "עונג שבת" המופץ בבני-ברק
גליון מס' 765

 

"אמר רב יוסף דופי של סמיכה"

תמורה טז ע"א


מפרש"י "דעד יוסף בן יועזר לא נחלקו בסמיכה ולא בשום דבר שעדיין לא נתמעט הלב. ולהכי נקט סמיכה דהיא היתה מחלוקת ראשונה שנחלקו בו חכמים מעולם וכו' ". מסביר הגר"א איך אנחנו אומרים שעד ימיו של רבי יוסי בן יועזר לא היתה שום מחלוקת בין החכמים, הרי למדנו שמשמת משה גם היו מחלוקות בין החכמים, ואם רבו מטמאים – טמאו, ואם רבו מטהרים – טיהרו, אומר הגר"א שאז היו מסכימים לדברי המרובים. דהיינו מימי משה רבינו באותם הלכות שנשתכחו בימי אבלו של משה כפי שהגמ' הסבירה, וודאי שנפלה מחלוקת בין החכמים, אבל היו מכריעים את ההלכה ע"י שנעמדו למנין, ורב החכמים שדעתם התקבלה, כגון אם הם טמאו נתקבלה דעתם לטמא, וגם המועטים היו מסכימים לדברי המרובים, ושוב היתה א"כ הלכה מוכרעת לפי רוב החכמים, מה שאין כן במחלוקת זו של סמיכה, שהיא המחלוקת הראשונה, המחלוקת נשארה בעינה, לא הוכרעה ע"י עמידה למנין להכריע ע"פ דעתם של רב חכמים, וכמו כן היה במחלוקות אחרות, אלא שסמיכה היא המחלוקת הראשונה, וזה נקרא דופי שהיה חסרון בתורה של אותם פרנסים שלאחר יוסי בן יועזר שבענין סמיכה, ובשאר דברים כבר נפלה המחלוקת בין החכמים ולא יכלו להכריע את ההלכה.

[הרה"ג מיכל זילבר שליט"א]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר