סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

הסבר הביטוי: "אנא כרבי... סבירא לי"   

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

ערכין טו ע"ב


אמר רבה: כל מילתא דמיתאמרא באפי מרה, לית בה משום לישנא בישא. אמר ליה: כל שכן חוצפא ולישנא בישא! אמר ליה: אנא כרבי יוסי סבירא לי, דאמר רבי יוסי: מימי לא אמרתי דבר וחזרתי לאחורי." 

 

1.
רבה סובר שלשון הרע הנאמר בפני האיש המדובר – אינו לשון הרע, ואביי חולק עליו, ורבה טוען שהוא סובר כתנא רבי יוסי.

2.
הרמב"ם פוסק שלא כרבה:
רמב"ם הלכות דעות פרק ז הלכה ה:

אחד המספר בלשון הרע בפני חבירו או שלא בפניו, ...

וראה בהרחבה בדין זה ב"שוטנשטיין", הערה 67.

3.
אפשר לומר, שהביטוי "אנא כרבי יוסי סבירא לי" מלמד שרבה עצמו מעיד שמדובר בדעת יחיד ואין הלכה כמותו, למרות שלא נמצא מי שחולק עליו. [אם אין חולקין על רבי יוסי יכול היה רבה לומר שהוא סובר ככולי עלמא.]

4.
ואף אם נניח שחכמים חולקים עליו [למרות שאין ברייתא מפורשת שאומרת זאת] הרי שיש שיטות שסוברות, שהלכה כרבי יוסי אפילו נגד חביריו – נגד רבים.

5.
כמו כן אפשר לומר, שהרמב"ם פסק כאביי שנחשב "בתראי" נגד רבה. אלא שיש אומרים, שאין הלכה כתלמיד בפני רבו – בחייו, ולפי הפרשנים אביי חולק על רבה בסוגייתנו – בחייו ובפניו.

6.
אולם אם לא נקבל את גירסת הפרשנים שמדובר באביי, אלא כפי כתוב בגמרא [בדפוסים] רק "אמר לו" [בלי שם חכם} אפשר לומר שזוהי דעת ה"סתמא דגמרא" [או: "עורך הגמרא"] והלכה כאותה "סתמא".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר