סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

הסבר הביטויים: "אי הכי"; "אלא מעתה"

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

בכורות נד ע"א-ע"ב


ושני מינין בעלמא מנלן? הני - דרבנן נינהו, וכל דתקינו רבנן - כעין דאורייתא תקינו, מה דאורייתא - שני מינין אינן מתעשרין מזה על זה, דרבנן נמי. אמר ליה רבא בר רב חנן לאביי: אלא מעתה, גבי מעשר בהמה דלא כתיב +ויקרא כ"ז+ וכל מעשר בקר ומעשר צאן,
יתעשרו מזה על זה! א"ל: אמר קרא +ויקרא כ"ז+ העשירי - תן עשירי לזה, ותן עשירי לזה;
אי הכי כבשים ועזים נמי! וצאן - משמע כל צאן אחד; הכא נמי לימא: משמע כל דגן אחד! אמר אביי: +במדבר י"ח+ ראשיתם, וכן אמר ר' אילעא: ראשיתם.
" 

 

1.
שני הביטויים "אלא מעתה" ו"אי הכי" דומים מאד במשמעותם. כוונתם היא: לפי הדברים שנאמרו יש קושי...

2.
ונחלקו הפרשנים האם בשניהם יש מהלך של "בשלמא...", כלומר, אם לא היית אומר את הטענה שלך הרי שאין קושי אבל מכיוון שטענת טענה הרי שמתעורר קושי...

3.
וראה ב"מתיבתא", הערה ג, שיש מחלוקת בין רש"י לתוס' בסוגייתנו אם גורסים כאן "אי הכי".

3.1
לפי רש"י לא גורסים כאן "אי הכי" מפני שאין זו קושיה על הדין שנאמר לפני כן, אלא זו קושיה שמחזקת את הקושיה שהיתה לפניה - על המשנה.

3.2
ואילו לפי תוס' כן גורסים "אי הכי" מפני שהקושיה היא דווקא בגלל התרוץ שנאמר לפניה – "העשירי..."

4.
לגבי הביטוי "אלא מעתה" יש לומר, שהוא בא כאשר הקושי הוא על נושא אחר. בסוגייתנו ה"אלא מעתה" עובר מנושא מעשר דגן ל"מעשר בהמה" [אמנם לא מדובר בסוגיה נפרדת לגמרי, שהרי זהו נושא הפרק כולו]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר