סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"רבי שמעון אומר לא תעבוד בבכור שורך אבל אתה עובד בבכור אדם"
מדוע נענש פרעה על שהשתמש בבכור אדם?

בכורות ט ע"ב

אמרו במדרש (שמות רבה טו, כז) "אמר הקב"ה לפרעה הרשע אי אתה יודע כמה חיבבתי את הבכורה שכתבתי בתורתי לא תעבוד בבכור שורך וכל מי שהוא עובד בו לוקה. ואתה שלחת ידך בבני בכורי, דין הוא שתלקה".

אלא שדברי המדרש טעונים ביארו לפי דברי רבי שמעון לפנינו שמותר לעבוד בבכור אדם, ומעתה מדוע לקה פרעה? ותירץ בספר "אילנא דחיי" (לרבי יצחק מרדכי פאדווה מפיוטרקוב ובו חידושי תורה מהרה"ק רבי מנדל מרימינוב, היהודי הק' מפרשיסחא ועוד מאדמור"י פולין) על פי דברי הירושלמי בבכורות שהמשתמש בכוהנים הרי הוא כמועל בהקדש. ומעתה ניתן לומר שהוא הדין בבכורות שכיון שקדושתם כקדושת הכהנים הרי המשתמש בהם מועל, ולכן לקה פרעה על כך. אך בסוגיא לפנינו מדובר לאחר שניטלה העבודה מן הבכורים וניתנה לכהנים ועל כן מותר להשתמש בבכור אדם.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר