הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
ביאור הביטוי: "מנא הני מילי"
[ביאור מונחי הקישור בגמרא]
חולין קיז ע"א
גמ'. מנא הני מילי? אמר ר' ינאי: דאמר קרא +ויקרא ד'+ כאשר יורם משור זבח השלמים, וכי מה למדנו משור זבח השלמים? מעתה הרי זה בא ללמד ונמצא למד, מקיש שור זבח השלמים לפר כהן משיח, מה פר כהן משיח - יש בו מעילה, אף שור זבח השלמים - יש בו מעילה.
1.
בהמשך הגמרא מופיע פעם נוספת הביטוי "מנא הני מילי", ומובא ב"מתיבתא", הערה ל, שמסברא יש לומר "הפוך", ולכן הגמרא שואלת "מנא הני מילי".
2.
יתכן שהסבר זה מתאים דווקא שם [בגלל"סתירה" שהוא מציג], אבל אם ננסה להסביר כך את הבטוי בכל מקום הרי שנצטרך להבין מהי הסברא שבגללה נאמר שהדין שונה, ולכך זקוקים למקור מהתורה – לחדש.
3.
וניתן להסביר לפי רש"י כאן: שיש חידוש בדין מעילה בחלב לאחר שנזרק הדם.