סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביאור הביטוי: "ועוד"

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

חולין קו ע"א


אמר רב אידי בר אבין אמר רב יצחק בר אשיאן: נטילת ידים לחולין מפני סרך תרומה, ועוד משום מצוה. מאי מצוה? אמר אביי: מצוה לשמוע דברי חכמים, רבא אמר: מצוה לשמוע דברי ר"א בן ערך, דכתיב +ויקרא ט"ו+ וכל אשר יגע בו הזב וידיו לא שטף במים, אמר ר"א בן ערך: מכאן סמכו חכמים לנטילת ידים מן התורה. אמר ליה רבא לרב נחמן: מאי משמע דכתיב וידיו לא שטף במים - הא שטף טהור? הא טבילה בעי! אלא הכי קאמר: ואחר שלא שטף – טמא."

 

בדרך כלל הביטוי "ועוד" קובע שיש הסבר/תרוץ נוסף. ואילו כאן הביטוי "ועוד" משמעותו הפשוטה, שרק אחרי שתיקנו חכמים נטילת ידים יש בזה גם מצוה של לשמוע דברי חכמים. ולכן מסבירים הראשונים והאחרונים, שאמנם יש בזה "ועוד" - הסבר נוסף מדוע נוטלים ידים – מפני נקיות [תוספות ד"ה "מצוה"], וראה עוד ב"מתיבתא", הערה טו, וב"ילקוט ביאורים".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר